I den siste utgaven av Jernbanemagasinet lanserer jernbanedirektør Elisabeth Enger 14 forslag til hvordan hun og Jernbaneverket mener jernbanen bør utvikles og organiseres fremover.
– Den norske jernbanesektoren er overmoden for en omfattende omorganisering, sier Enger til Teknisk Ukeblad.
Et eget foretak
Forslagene går i hovedsak ut på måter etaten mener man kan få mer igjen for pengene investert i norsk jernbane.
– Vi må planlegge bedre, ha en mer forpliktende finansiering og koordinere bedre mellom de ulike aktørene, sier Enger.
I dag styres Jernbaneverket og mye av norsk jernbane av Samferdselsdepartementet. Enger mener i stede at Jernbaneverket skal bli et eget statsforetak, med stor innflytelse på jernbanedriften.
– Statsforetaket bør gis stor handlefrihet til å gjennomføre både utbyggingsprosjekter og vedlikeholdspakker som går over flere år, sier hun.
Enger vil også ha et eget Transportdirektorat som kan samordne utbygging i Norge av alle transportformer, både vei og bane.
Les også: Jernbaneverket: Kabeltyveriene gikk ned med 75 prosent etter at vi gikk over til aluminium
Ny finansieringsform
Noe av det viktigste for å effektivisere jernbanen, er ifølge Enger, å gå bort fra årlige finansieringer over statsbudsjettet når prosjekter skal igangsettes.
– For skal vi virkelig få mer jernbane for pengene, trenger vi reell handlefrihet. I stede for å vente på årlige statsbudsjetter bør penger bevilges i takt med prosjektet, for minst fire år av gangen. sier hun.
Enger mener videre det nye jernbaneforetaket bør ha muligheten til å ta opp lån underveis i prosjekter, for å få en best mulig gjennomføring av arbeidet.
– Dere foreslår noen veldig store endringer sammenliknet med hva som har skjedd de siste årene. Hvorfor kommer forslagene nå?
– Forslagene kommer som et svar på invitasjonen fra den sittende regjeringens invitasjon til å komme med innspill, sier Enger.
Les også: Bru over «ingenting» er så viktig at den stopper togtrafikken
Ber regjeringen rydde opp
Enger får støtte av Flytoget-sjef, Linda Bernander Silseth, som mener dagens organisering av jernbanesektoren er utdatert, og NHO-direktør Petter Haas Brubakk.
– Noe må gjøres med dagens organisering. Man kan ikke ha et departement som både eier tilsyn, forvaltningsorganer og statlig eide bedrifter, sier Brubakk til Jernbanemagasinet.
Han ber regjeringen rydde opp, og sier han har store forventninger til en jernbanereform.
– Sektoren er overmoden for en reform, sier han.
Les også:
Kan dette være maskinen som får togene til å gå i rute?
Denne eldgamle tunnelmetoden skal hindre katastrofe på Follobanen
Dette er Norges ti største samferdselsprosjekter
Jernbaneverkets 14 forslag
Kilde: Jernbanemagasinet. |