SAMFERDSEL

Her er lesernes fem forklaringer på kumlokk-mysteriet

Se ekspertkommentarer og stem på de ulike forklaringene.

25. nov. 2014 - 12:46

Mandag skrev vi om de brune flekkene som ofte oppstår med omtrent to meters mellomrom etter kumlokk i veien. Forsker Florin Turcu ved Christian Michelsens research i Bergen ba TUs lesere om tilbakemelding for å finne en forklaring på fenomenet.

Vi fikk inn en rekke ulike teorier. Noen dreier seg om hvilke partikler flekkene består av, mens andre dreier seg om hvordan fargen forplanter seg på asfalten.

Under lister vi opp fem av forklaringene, samt en kommentar fra forskeren som stilte spørsmålet i utgangspunktet. Nederst er et spørreskjema der du selv kan stemme frem det forslaget du tror bidrar mest til å skape fantommerkene.

Aktiveres med høy fart: Svenskene installerer nye fallemmer i veien

1. Rust på kumlokkets overflate

  • Rust produsert på kumlokkets overflate fester seg på et dekk og setter et merke i asfalten etter en hjulomdreining.

  • Forskeren tror det er en god sannsynlighet for at det er nettopp dekket som bærer med seg noe som festes på asfalten. Dette underbygges av at merkene kun oppstår etter kumlokkene i kjøreretningen. Han tror imidlertid ikke det produseres nok rust på kumlokkenes overflate til at dette alene er en forklaring på fenomenet.

2. Merkene kommer fra piggdekk og jernpartikler

  • Når hjulene passerer kumlokket, og spesielt med piggdekk, genereres jernpartikler som legger seg på dekket og overføres til asfalten etter en dekkrotasjon.
  • Forskeren mener det er riktig å anta at jernpartikler genereres når kjøretøy passerer kumlokk. Han påpeker at det oppstår friksjon mellom hjulet og overflaten den ruller over. Når partiklene ruster etterlater de merker i asfalten. Partiklene kan også fylle små porer og sprekker som fører til at merkene blir der i flere år.

Les også: «Rumlefelt» i veien halverte antall trafikkdrepte

3. Kumlokket gjør at bilen spretter

  • Kumlokk er alltid ørlite høyere eller lavere enn asfalten rundt. Dette genererer turbulens og kraft i støtdemperne som gjør at bilen spretter noe bortover og trykker seg ned i asfalten. Merkene genereres av rust, gummi og/eller jernpartikler fra dekk og kumlokk.
  • Forskeren mener det er riktig å anta at en bil vil sprette noe etter å ha truffet et kumlokk. Dette vil igjen kunne presse partiklene ytterligere ned i asfalten. Samtidig påpeker han at avstanden mellom de brune merkene i så fall vil være avhengig av bilenes hastighet, noe man i så fall vil trenge flere målinger av fantommerker på ulike steder for å verifisere.

4. Varme fra kloakken gir varm gummi

  • En kreativ forklaring går ut på at lokkene varmes opp av innholdet i rørsystemene under. Varmen fører til at gummien i dekkene på bilene som kjører over varmes noe opp, som fører til at partikler fester seg. Dette stemples så på veien hver gang hjulet roterer.
  • Forskeren er usikker på hvor varme kumlokkene kan bli, men tviler på at denne effekten kan ha spesielt mye effekt da hjulet har svært kort kontakttid med kumlokket.

5. Rustvann fra riller i kumlokket

  • Vann med rustpartikler akkumuleres i kumlokkets riller. Deretter tas det opp av dekket og stemples ned på astfalten.
  • Forskeren er usikker på om dette er forklaringen. Noen rustpartikler kan fraktes av hjulet, men på en dag med regn blir rillene i kumlokket hele tiden renset med nytt, ferskt regnvann. Han påpeker også at det tar mange måneder før fenomenet blir synlig på nylagt asfalt, og at det kreves en viss mengde rust som permanent setter seg i asfaltens sprekker før fenomenet er synlig.

Les også:

Dette toget bygger en kilometer spor i døgnet

Denne sykkelveien produserer strøm

«Fjordby» utenfor Oslo skal romme 150.000 mennesker  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.