Norske Sevan Marine foreslår til japanske myndigheter å bygge et sirkelrundt, flytende gasskraftverk som skal fortøyes utenfor kysten av japan.
– Kraftsituasjonen i Japan etter Fukushima-katastrofen har fått oss til å foreslå denne løsningen, forteller Sevan Marines direktør for foretningsutvikling til Bloomberg.
Sevan sendte forslaget til japanske myndigheter i mai i år. De har også vært i møter med blant annet Japans departement for økonomi, handel og industri, og de ønsker videre dialog.
Les også: Sevan tror på sirkelrunde LNG-fabrikker til havs
700 MW
Det flytende Kraftverket de foreslår vil ha en installert effekt på 700 MW. Kraftverket fra Siemens består av ti gassturbiner og to dampturbiner for å utnytte varmen i eksosen fra gassturbinene.
Virkningsgraden er oppgitt til 54,2 prosent. Konseptet kan produsere elektrisitet, samt eksportere gass fra eget regasifiseringsanlegg, dersom dette er ønskelig.
Gassturbinene er tenkt plassert på en flyter med det karakteristiske, sylindriske Sevan-designet. Den største diameteren på flyteren er 130 meter.
Flyteren med gasskraftverket vil ha en lagringskapasitet på omtrent 250.000 kubikkmeter LNG.
I Japan er det en store utfordring å finne lokasjoner for kraftverk som er sikre for jordskjelv og tsunamier. Kraftsituasjonen i landet har også vært svært utfordrende etter at den forrige regjeringen bestemte å utfase atomkraften i landet.
Les også: Japan vil likevel satse på atomkraft
Foreslo Norge
Konseptet med flytende gasskraftverk er ikke nytt. I 2007 hadde Sevan sammen med Siemens jobbet i to år med et konsept for flytende gasskraftverk kombinert med CO2-fangst.
De foreslo den gang at kraftverket kunne brukes til å drive offshoreinstallasjoner på Haltenbanken. Ideen var også å bedre kraftbalansen i Midt-Norge.
– Vår sylindriske plattform er unik fordi den har meget stor bæreevne, gode bevegelsesegenskaper og den trenger ikke å vende etter vær og vind, sa Major til Teknisk Ukeblad den gang.
Videreutviklet konsept
Nå har de imidlertid videreutviklet konseptet. Og de forsøker å selge det inn til japanske myndigheter.
– Dette er en videreutvikling som kombinerer kraftverket med en LNG-lagringsenhet som vi har utviklet primært for FLNG-anvendelsen (flytende anlegg for produksjon og lagring av LNG, red.anm.), skriver Fredrik Major, Sevan Marines direktør for foretningsutvikling i en epost til Teknisk Ukeblad.
– Den kombinerte enheten vil motta LNG fra skip, lagre denne i LNG-tanker og så regasse og fôre kraftverket med gass, fortsetter han.
Arbeidet med konseptet er foreløpig finansiert av Sevan og Siemens i fellesskap.
De vurderer nå å trekke inn samarbeidspartnere som vil kunne bygge et slikt kraftverk.
Departementet for økonomi, handel og industri har svart at de «er veldig interessert i det flytende kraftverk-prosjektet», ifølge Bloomberg.
Les også: