De siste 20 årene har det rullet ut rundt 1.200 CV90 panservogner fra den svenske Hägglunds-fabrikken.
Kun én av dem er laget for minerydding. Den er nettopp ferdigbygget, og den er norsk.
Fem varianter
Gjennom Kampvognprosjektet skal Norge investere rundt ti milliarder kroner på nye og moderniserte CV90.
De 104 CV90 som ble anskaffet på midten av 1990-tallet, skal gjennom oppgradering og nybygging bli til 144 CV90 i fem forskjellige versjoner.
Ett av medlemmene i den nye CV90-familien er altså en stormingeniørvogn (sting).
Den første stingvogna ble overlevert på en seremoni hos BAE Systems Hägglunds i Örnsköldsvik i august.
Norge er også først til å benytte gummibelter på CV90 Mk III
Nytt utstyr
Sting-vognene er tårnløse og basert på Mk I-chassis. Det er altså en norsk vogn som er hentet ut fra Flos lager og sendt til Hägglunds for ombygging.
Det som fjernet av vekt med tårnet som er tatt av, er erstattet av mer pansring og annet utstyr:
Sting-vognene utrustes foran med enten mineplog, som rydder overflatelagte miner eller eksplosiver på hardt underlag, eller minerulle som utløser trykkplateutløste eksplosiver som miner eller nedgravde eksplosiver kjent som IED-er.
På taket har vognene fjernstyrt våpenstasjon (RWS) fra Kongsberg, som utstyres med 12,7 mm maskingevær eller 40 mm granatkaster, i tillegg til en robotarm.
– Dette tilfører en ny kapasitet. Nå får vi stormingeniørvogner med tilsvarende beskyttelse og mobilitet som styrkene den støtter, sier major Per Rune Hansen i Forsvarets logistikkorganisasjon (Flo), divisjon for landkapasiteter.
Les også: Her lager Forsvaret sine hemmelige gadgets
Digitalisering
CV90 sting skal supplere dagens M113-vogner i tilsvarende rolle.
Hansen legger til at en sentral del av oppgraderingen handler om overgangen fra analoge til digitale vogner med kraftig forbedret ikt- og sensorkapasitet og informasjonsdelingsverktøyet som kalles «battlefield management system» (bms).
Vognene har et mannskap på tre (vognfører, vognkommandør og skytter) og det er sitteplass til fem stormingeniørsoldater i stridsrommet.
Sammenlignet med stormpanservognene (spv), som har plass til åtte soldater i kabinen, skal sting-vognene frakte med seg utstyr som for eksempel mineryddedrakter, minesøkere, sprengningsmateriell, panserbekjempelsesvåpen og motorsag.
Ifølge Forsvaret er typiske oppdrag for et stormingeniørlag veiklarering, å bryte gjennom minefelt, å legge stridsvognsminefelt samt diverse sprengingsoppdrag.
TUTV: Se hæren kjøre stridsvogn med Oculus Rift
Test og verifikasjon
Det er bestilt 16 slike sting-vogner og like mange tårnløse såkalte multivogner.
Nå skal den første vogna gjennom intern testing før verifikasjonsarbeidet starter på nyåret.
Etter planen skal Flo overta den første vogna i september 2015 og levere den videre til hæren i januar 2016.
– Årsaken til at vi venter såpass lenge, er at vi vil sikre oss at alle feil er luket vekk, slik at vi ikke ødelegger utdannelsen til et nytt innrykk fordi vognene må inn og ut av verksted, forklarer Hansen.
I tillegg til de 32 tårnløse CV90-ene skal Norge anskaffe 74 stormpanservogner (spv), 21 oppklaringsvogner (opv), 15 stridsledelsesvogner (striled) og to treningsvogner.
Les også:
Forsvaret henter ut 100 beltevogner fra fjellet og gjør dem nye