Norwegian har sørget for kriseløsning dersom de bestilte Boeing 787-ene ikke kan fly når langdistansesatsingen starter med flyginger til New York og Bangkok i månedsskiftet mai/juni.
Selskapet leier inn to Airbus A340-300 fra det portugisiske leasingselskapet Hifly, opplyser Norwegian i en pressemelding.
Dermed blir det ikke noe innleie av Boeing 767 som det ble spekulert i og videreformidlet av TU i denne artikkelen.
Intensjonsavtalen gjelder såkalt «wet lease», som betyr at det ikke bare er flyene som leies, men også besetningen.
Les også:
Kjos kan hente 80-tallets framtidsfly
Ex-Emirates
En konsekvens av dette flyvalget, er at vanligvis folkelige Norwegian skal fly med treklasseinndeling med en ganske så skinnende førsteklasse.
Det kommer av at begge flyene fram til i fjor høst fløy for Emirates og har beholdt kabinkonfigurasjonen.
Begge individene (CS-TQY og CS-TQZ, MSN190/202) ble bygget i Toulouse i 1997 og levert til Singapore Airlines.
Der tjenestegjorde de seks år før de gikk over til Emirates. Hifly tok over flyene i vinter og har nå gjennomført C-sjekk på dem.
Som SAS
Flyene har totalt 267 seter, sammenlignet med 291 seter i de bestilte B787-ene til Norwegian.
De er fordelt på 213 økonomiseter, 42 businesseter og 12 seter i første klasse.
Også SAS har de siste tolv årene fløyet med A340-300 og har nå sju slike fly i flåten.
Hifly har en flåte bestående av fire A340-300, to A340-500, fire A330-200, to A330-300 og to A310-200.
Les også: