ELBIL

Her er rekkevidden på elbilene du kan kjøpe nå

Større rekkevidde og lavere pris.

Dagens generasjon elbiler har fått noe bedre rekkevidde enn i begynnelsen, og prisen har falt.
Dagens generasjon elbiler har fått noe bedre rekkevidde enn i begynnelsen, og prisen har falt. Bilde: Nissan/BMW/Tesla/montasje
Marius ValleMarius ValleJournalist
3. sep. 2016 - 06:00

Joda, rekkevidden på elbilen har økt. Da sammenligner vi ikke Think med Tesla, men de tidligste av dagens generasjon elbiler mot de nyeste.

Og rett rundt hjørnet er biler med lang rekkevidde folk flest kan erverve seg.

Og litt har skjedd siden de første skeptiske norske elbiltestene hvor fokuset var på rekkeviddeangst og flate batterier før ankomst.

Se bare: i 2011 måtte du ut med rundt 250.000 kroner for en Mitsubishi i-Miev med en rekkevidde på 150 kilometer.

I dag får du en Nissan Leaf med 250 kilometer rekkevidde for det samme. 

Justerer vi for inflasjon, er den faktisk omtrent 26.000 kroner billigere enn i-Miev var den gang.

Innstegsmodellen av Nissan Leaf kostet rundt 265.000 kroner i 2011. Medregnet inflasjon er dette 292.000 kroner i dag. 

Innstegsmodellen med 24 kilowattimer koster i dag 205.000 kroner. En betraktelig reell prisreduksjon, med andre ord.

Det har altså gått sakte, men sikkert mot større rekkevidde og lavere pris etter hvert som nye biler har blitt introdusert.

Tesla er foreløpig den ubestridte kongen av elbilrekkevidde: opp mot 613 kilometer. <i>Foto: Foto</i>
Tesla er foreløpig den ubestridte kongen av elbilrekkevidde: opp mot 613 kilometer. Foto: Foto

NEDC versus faktisk rekkevidde

Og mens vi snakker om rekkevidde – her er det snakk om NEDC-tall, altså de tallene bilprodusentene selv oppgir på bakgrunn av den svært forsiktige europeiske kjøresyklustesten.

En del bilprodusenter oppgir imidlertid også forventet faktisk rekkevidde. I tabellen nedenfor har vi samlet bilene som er i salg som nybiler nå. 

En tommelfingerregel om rekkevidde er at den øvre, faktiske rekkevidden du kan forvente er 70 prosent av den oppgitte. Men her er det variasjoner.

Noen biler vil ligge tettere opp mot NEDC-tallet enn andre, avhengig av faktorer som energieffektivitet, luftmotstandskoeffisient og slikt.

Topografi og vær- og vindforhold der du kjører vil også spille inn.

Tabellen har ikke med biler som ikke er i salg enda. Det vil si at Tesla Model 3 mangler, Opel Ampera-e mangler, og antatt kommende biler som Volkswagen eGolf og Ford Focus med større rekkevidde er utelatt.

De mest interessante bilene i denne sammenhengen er Tesla Model S, Nissan Leaf og BMW i3, siden disse har fått større batterikapasitet i sin levetid.

Størst økning hos BMW og Nissan

Økningen er særlig synlig for Tesla Model S. 

Sammenligningen er imidlertid ikke helt rettferdig ettersom Tesla i 2012 samtidig solgte versjoner med 60 og 85 kilowattimer batteri.

Når det er sagt, så er forskjellen på Model S 40 og P100D 120 prosent i rekkevidde. Sammenlignet med første utgave av Model S 85 er forskjellen 19 prosent.

Det har skjedd litt med rekkevidden siden Nissan lanserte Leaf for fem år siden. <i>Foto: Nissan</i>
Det har skjedd litt med rekkevidden siden Nissan lanserte Leaf for fem år siden. Foto: Nissan

Med det i bakhodet, har Nissan Leaf og BMW i3 hatt den største prosentmessige økningen i rekkevidde, henholdsvis 47 og 40 prosent.

Renault har også i løpet av denne tiden gjort endringer på modellen Zoe, som har økt rekkevidden 14 prosent, fra 210 til 240 kilometer NEDC.

At flere av modellene på listen vil oppgraderes med større batterikapasitet er ganske åpenbart. Volkswagen og Ford har allerede signalisert at de har større kapasitet på vei.

Mer rekkevidde er selvsagt bra, ettersom det gir elbilene flere bruksområder. Den som har litt lengre reisevei til jobb enn det som er mulig med elbilene som var i salg til i fjor, kan nå velge å kjøre elektrisk.

Hvor reelt er behovet?

Chevrolet Bolt skal hete Opel Ampera-e i Europa. Det er ventet at den kommer i salg neste år, og vil trolig ha en rekkevidde på over 30 mil. <i>Foto: Opel</i>
Chevrolet Bolt skal hete Opel Ampera-e i Europa. Det er ventet at den kommer i salg neste år, og vil trolig ha en rekkevidde på over 30 mil. Foto: Opel

Men for de fleste er det egentlig ikke behov for stort lengre rekkevidde. Et studie fra det amerikanske energidepartementet viser at forrige utgave av Nissan Leaf vil dekke transportbehovet til 85 prosent av amerikanske bilister, selv med en kapasitetsreduksjon på 20 prosent.

Om kapasiteten faller til 50 prosent, vil fortsatt 80 prosent få dekket sitt transportbehov.

At erfaringene så langt er at batterier varer lengre enn man fryktet i begynnelsen, indikerer i så fall at mange av dagens elbiler kan fortsette å være nyttige for mange mennesker i mange år.

I Norge reiser man i snitt 47 kilometer om dagen, noe som burde indikere at selv elbilene med kortest rekkevidde kan dekke manges behov.

Så er spørsmålet om mange venter på elbiler med lengre rekkevidde, og om dette behovet mest er psykologisk.

– De som har elbil i dag klarer seg veldig bra med dagens rekkevidde, for mange er dette mer enn nok, sier Petter Haugneland, kommunikasjonsleder i Elbilforeningen.

Folk kjøper bil for behov som sjeldent melder seg

Volvo er en av bilprodusentene som har annonsert at de går for elbiler i løpet av de kommende årene. <i>Foto: Volvo</i>
Volvo er en av bilprodusentene som har annonsert at de går for elbiler i løpet av de kommende årene. Foto: Volvo

Han mener imidlertid at folk gjerne kjøper bil som dekker flere behov enn bare hverdagskjøringen, og at lengre rekkevidde derfor er viktig for å gjøre elbilen aktuell for flere.

– Jeg tror også fremover det blir større valgmuligheter, slik at du kan velge rekkevidden du har behov for. Tesla har jo allerede forskjellig størrelse på batteripakkene, sier han.

Når man vurderer å kjøpe elbil, er det viktig å tenke gjennom hvor mye man kjører. Haugneland mener at leiebil ved behov, eller en bil nummer to, kan være et godt alternativ når man skal på langtur.

– Blant de som har én bil i husholdning sitter nok mange og venter på biler med lengre rekkevidde.

– I dag er det 600.000 husholdninger med to biler, og de kan bytte til elbil i dag. Enbilshusholdninger ser nok behovet for lengre rekkevidde, og biler i ulike segmenter, sier Haugneland.

Rekkevidden skal opp

Alle tegn tyder imidlertid på at dette kommer til å løsne de neste få årene. Foruten Teslas kommende Model 3, står Opel Ampera-e på tampen av introduksjon. En rekke andre bilprodusenter har også signalisert at de kommer til å lansere flere elbiler frem mot 2020.

Og selv om vi i stor grad fortsatt sitter med samme batterikapasitet i elbilene som i 2011, mener Haugneland at det er viktig å huske på at utviklingen har gått veldig raskt.

Mye har skjedd siden da, og teknologiutviklingen går raskt. Haugneland tror elbilutviklingen vil gå raskt de kommende årene.

– Bilprodusentene sitter på teknologi som er mye bedre enn i dag, men de må jo sette opp produksjonslinjer, og alt må testes. Det tar mange år.

  • Les flere artikler om elbil.
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.