I løpet av et par år har ildsjeler i Gamlebyen i Fredrikstad anlagt Skandinavias - og kanskje Nordens - største jernbaneanlegg.
Jernbane til 11 millioner
Men drømmen om dobbeltspor er enklere å oppfylle her enn hos norske samferdselsmyndigheter:
Investeringen er på snaut 11 millioner kroner, og skalaen er 1 til 87.
NSB-sjefen: – Jeg var klar over problemet før jeg satte meg i et Flirt-tog
To trinn
Byggetrinn 1 åpnet høsten 2010, og 12. desember 2012 klokken 12 minutter over 12 sto andre trinn klart.
Nærmere 4 kilometer skinner snor seg over 400 kvadratmeter.
3300 ulike bygninger skaper atmosfæren, og det er lagt mye arbeid i detaljene.
![SKROT: Du finner stedets egen Skrotnisse hvis du gransker detaljene.](https://images.gfx.no/580x/1730/1730907/1200012314.png)
Digital utfordring
Initiativtaker er Arne Børresen, lokalt kjent som journalist, avisbud, skipper - og jernbanesjef i miniformat.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1338,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848265/hp_day2_ernesto_beach_robert_0342_shot_124%2520(1).jpg)
– Blant de tekniske utfordringene har vært å få de ulike togtypene å kommunisere med det digitale styringssystemet. Det er mye elektronikk som ligger til grunn i dette anlegget, sier Børresen.
Gjenskapt
Selv om han ikke legger skjul på at dette i utgangspunktet er en lek, understreker han at senteret kaster av seg nok til tre arbeidsplasser i Gamlebyen.
Også den gamle festningsbyen er gjenskapt i det nye anlegget.
Les også: – Det vil ta 40 år å få jernbanen opp på akseptabel standard
Styring
Anlegget styres fra en egen trafikksentral utformet som et lokomotiv.
![Innovasjon Norge](https://images.gfx.no/80x/2828/2828923/df17d6fe-c2a4-45b1-ada6-7cd31fc3c531.png)
![Derfor har norske bedrifter et unikt forsprang i India nå](https://images.gfx.no/1000x333/2846/2846314/image.png)
Hjernen i sentralen er det tyskutviklede styringsprogrammet Win Digipet, som sørger for at togene ikke havner på kollisjonskurs.
– Vi har tegnet linjene inn i programmet. Ved hjelp av feedback-kontakter ute på linjen kan vi få automatisk generert ruter for togene, forklarer trafikkleder Haakon-Christian Oehninger Storvoll.
Det er nærmest å sammenlikne med ERTMS for fullskale-jernbanen.
Han kan kjøre opp til 12 togsett samtidig med den designen som ligger i systemet nå.
Digipet holder også orden på sporskifter, signaler og bommer.
Se videoen for flere detaljer.
– Bilen blir ubrukelig til og fra jobb
Dette toget skal sveve i 500 km/t