I løpet av et par år har ildsjeler i Gamlebyen i Fredrikstad anlagt Skandinavias - og kanskje Nordens - største jernbaneanlegg.
Jernbane til 11 millioner
Men drømmen om dobbeltspor er enklere å oppfylle her enn hos norske samferdselsmyndigheter:
Investeringen er på snaut 11 millioner kroner, og skalaen er 1 til 87.
NSB-sjefen: – Jeg var klar over problemet før jeg satte meg i et Flirt-tog
To trinn
Byggetrinn 1 åpnet høsten 2010, og 12. desember 2012 klokken 12 minutter over 12 sto andre trinn klart.
Nærmere 4 kilometer skinner snor seg over 400 kvadratmeter.
3300 ulike bygninger skaper atmosfæren, og det er lagt mye arbeid i detaljene.

Digital utfordring
Initiativtaker er Arne Børresen, lokalt kjent som journalist, avisbud, skipper - og jernbanesjef i miniformat.


– Blant de tekniske utfordringene har vært å få de ulike togtypene å kommunisere med det digitale styringssystemet. Det er mye elektronikk som ligger til grunn i dette anlegget, sier Børresen.
Gjenskapt
Selv om han ikke legger skjul på at dette i utgangspunktet er en lek, understreker han at senteret kaster av seg nok til tre arbeidsplasser i Gamlebyen.
Også den gamle festningsbyen er gjenskapt i det nye anlegget.
Les også: – Det vil ta 40 år å få jernbanen opp på akseptabel standard
Styring
Anlegget styres fra en egen trafikksentral utformet som et lokomotiv.


Hjernen i sentralen er det tyskutviklede styringsprogrammet Win Digipet, som sørger for at togene ikke havner på kollisjonskurs.
– Vi har tegnet linjene inn i programmet. Ved hjelp av feedback-kontakter ute på linjen kan vi få automatisk generert ruter for togene, forklarer trafikkleder Haakon-Christian Oehninger Storvoll.
Det er nærmest å sammenlikne med ERTMS for fullskale-jernbanen.
Han kan kjøre opp til 12 togsett samtidig med den designen som ligger i systemet nå.
Digipet holder også orden på sporskifter, signaler og bommer.
Se videoen for flere detaljer.
– Bilen blir ubrukelig til og fra jobb
Dette toget skal sveve i 500 km/t