IT

Her er synderen bak mobilsammenbruddet

TAR OVER: I løpet av 2011 har tre millioner nordmenn smarttelefoner.
TAR OVER: I løpet av 2011 har tre millioner nordmenn smarttelefoner. Bilde: Leif Hamnes
Leif Hamnes
22. juni 2011 - 10:44
Vis mer

Flere og flere kjenner til Symbian, Android, iOS og Windows Phone – begreper fra smarttelefonens raskt voksende verden.

Mobilkunder over hele landet har også lært seg et nytt begrep den siste tiden: «Signaleringstrafikk» (se faktaboks).

Telenor har tildelt den eksplosive framveksten av smarttelefoner deler av skylda for at telenettet må takle et nærmest uhåndterlig nivå av nettopp signaleringstrafikk.

Les også: Derfor stoppet mobilnettet

Dette ga seg utslag i fredagens telekollaps i Sogn og Fjordane, Møre og Romsdal, Nordland og Troms, og kom bare en uke etter at rundt ti ganger flere – 3 millioner kunder – ble rammet av kollapsen 10. juni.

TU mener: Telenor må endre fokus

Kommentar:

Ingen «bedring» å spore

Over halve Norge eier i dag en smarttelefon, og flere er underveis. Ifølge det som kryper og går av markedsanalytikere, er utviklingen entydig og eksplosiv:

Smarttelefoner spås innen kort tid å ha skjøvet «tradisjonelle» telefoner ut i periferien på verdensbasis.

Mobilsurfingen eksploderer

Si hei til «iPhone-direktivet»

– I fjor utgjorde smarttelefoner ca. 50 prosent av det totale mobilsalget, opp fra 25 prosent på bare to-tre år. Prognosene for 2011 tilsier 75 prosent. Nordmenn har telefonen sin to og et kvart år i snitt. Vi anslår 3 millioner smarttelefoner i Norge om et halvt år, sier Eirik Andersen i foreningen Elektronikkbransjen.

Hos Netcom får TU enda mer ekstreme tall.

– 90 prosent av nysalget er smartphones, sier kommunikasjonsdirektør Øyvind Vederhus.

Feil blir skjebnesvangre

Spørsmålet er: Om Telenor kan bli tatt på senga av den eksplosive økningen, hva så med Netcom?

– Det er mange kilder til økt signaleringstrafikk, smarttelefoner er bare én. Bedriftsløsninger som unified communication og autentisering av terminaler er andre. Dette er noe vi monitorerer løpende, med terskelnivåer vi skal ligge innenfor. Disse tar høyde for forventet utvikling på smarttelefonmarkedet, og vi legger mye energi i å holde dette proaktivt, sier teknisk direktør Jon Christian Hillestad.

Han vil ikke uttale seg om Telenors problemer, men mener risikoen ikke er den organiske økningen i signaleringstrafikken - men at eventuelle feil i nettet blir mer skjebnesvangre.

– Det trenger ikke være årsaken til feilen. Men andre feil gir økt signaleringsmengde – som igjen kan gi sperr i nettet, sier Hillestad.

Les også: – Telenor burde ikke være overrasket

Takler ikke det uventede

Telenor kritiseres på flere fronter, blant annet for å ha latt pendelen svinge for langt i retning av en profitt- og ikke teknologidrevet organisasjon.

UNDERVURDERTE TRAFIKKEN: Ragnar Kårhus og Telenor ser kapasitetstaket i mobilnettet nærme seg.
Telenor kritiseres på flere fronter, blant annet for å ha latt pendelen svinge for langt i retning av en profitt- og ikke teknologidrevet organisasjon. UNDERVURDERTE TRAFIKKEN: Ragnar Kårhus og Telenor ser kapasitetstaket i mobilnettet nærme seg. FOTO: Scanpix Scanpix

– Vi mener vi har nok og riktig kompetanse – også på teknologisk side. Det jobbes veldig bevisst med å utvikle oss i takt med teknologisk utvikling og rådende markedssituasjon, sier administrerende direktør i Telenor Norge, Ragnar Kårhus til Teknisk Ukeblad.

– Kritikerne mener det er et sykdomstegn at Telenor ikke har sett disse problemene komme, når man allerede har sett tilsvarende kapasitetsproblemer flere år tilbake hos sammenlignbare teleselskaper i andre land?

– Vi har vært klar over, og planlagt for, økningen smarttelefoner fører med seg. Kundenes økte bruk er en ønsket utvikling for oss. Men også det at vi nå moderniserer, oppgraderer og gir ny funksjonalitet, gir økt signaleringstrafikk. Det vi har erfart, og som vi må erkjenne, er at vi er tettere på kapasitetstaket enn vi har vært klar over, spesielt når vi får uventede hendelser i mobilnettet, sier Kårhus.

Mer om saken:

Kartlegger mobil sårbarhet

Telenor setter inn strakstiltak etter mobiltrøbbel

Nye problemer med Telenor-nettet

– Blir aldri helt trygge med bare én mobil

5 spørsmål til Telenor etter mobilskandalen

Vil ha nødprioritet til 10.000 numre

Telenor kompenserer kundene etter trøbbelhelg

DSB: – Krisehåndtering kan ikke baseres på mobil

Trafikkork etter omstart

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.