Pressen fikk onsdag se Tandberg Displays ferske TV-kolleksjon. Tandberg-TV-ene lanseres og vises fram under messa Elektrofil 2008, som går av stabelen i Oslo Spektrum kommende helg.
Mye goodwill
Trioen Jan Kristensen, Ove Kristensen og Trond Leborg gjennom selskapet Tandberg Display kjøpt rettighetene til å produsere TV-er under merkenavnet Tandberg.
Vebjørn Tandbergs legendariske radioer, TV-er og stereokomponenter gjør at Tandberg-navnet klinger godt i manges ører. Det kommer gründerne til gode, mener de selv.
Arv og forvaltning
- Vi ønsker å forvalte denne arven, og tror navnet er grunnen til at vi har fått svært god respons hos Expert og i media. Vi vil selge TV-ene hos Expert og hos enkelte sertifiserte forhandlere. Vi vil ikke selge produktene i nettbutikker, sier Ove Kristensen, hovedaksjonær i Tandberg Display.
- Hvorfor ikke?
- Mest fordi vi har valgt å fokusere på at folk skal få kyndig veiledning og råd når de kjøper TV. Da er det viktig å ha kvalifiserte folk tilgjengelig, og det får du ikke i en nettbutikk, sier han.
Les også:
Alt over IP
Ny - ikke reparere
Produktene vil ikke bli å finne i nettbutikker, og heller ikke i store kjeder som Elkjøp. Dermed kan selskapet ha litt bedre kontroll over prisingen, og redusere risikoen for merkevareskade som følge av stort prispress.
- Vi satser også på en kvalitetsgarantiordning, der vi gir kundene ny TV i stedet for å reparere TV-en hvis noe er galt, sier Kristensen.
Middels dyrt
Selskapets første modellserie har fått navnet Ergoclass, og består av fire LCD-modeller:
En HD-ready 32 tommer til 7 - 8000 kroner, en 37 tommer (full HD) til cirka 11.000 kroner, en 42 tommer (full HD) til cirka 14.000 kroner og en 46 tommer ((full HD) til cirka 18.000 kroner.
Fotball-EM
i 4xHD:
Prisene ligger altså i midtsegmentet. TV-ene har sobert design, med svart pianolakk og blank aluminium.
Tandberg Display har ingen tilknytning til selskapet som selger Tandbergs videokonferanseutstyr.