Mange venter i spenning på Teslas nye, store, elmotor-drevne firehjulsstrekker.
Bilen er sterkt forsinket i forhold til Teslas opprinnelige tidsplan, som var at de første eksemplarene skulle leveres allerede i 2014.
Her kan du lese hvorfor bilen er så forsinket.
Kan komme i år
Nå er det håp om at de første bilene blir levert i år.
Noen entusiaster har nemlig filmet en delvis kamuflert Model X i nærheten av Palo Alto i California.
Techcrunch skriver at bilprodusenter som tester bilene sine på offentlige veier vanligvis kamuflerer bilene sine tyngre jo lenger de er fra lanseringsdato.
Les også: Slik vil Tesla gjøre slutt på rekkeviddeangsten
Har blitt sett før
Siden Model X allerede har blitt vist frem ganske tydelig av gründer Elon Musk, har Tesla antagelig bare kamuflert de delene av bilen som fremdeles ikke er klare på den endelige modellen.
Dette er heller ikke første gang ivrige tilskuere har fanget opp bilder av Model X.
I slutten av januar var en skater i Alameda skatepark i California, der han fikk med seg at bilen ble testet på en rullebane.
Rekkevidde og kjøling
Model X skal kombinere funksjonalitet med bra design og veldig gode ytelser, var mantraet da bilen ble vist fram første gang.
«Dual motor»-systemet er tilsvarende det som allerede er lansert i Model S 85D. Batteriene er også de samme.
To andre utfordringer på Model X-utviklingen skal være rekkevidde og trekkapasitet.
Model X blir utstyrt med hengerfeste, men hvor mye den blir i stand til å trekke med seg er ikke offentliggjort. Ifølge Green Car Reports skal det dessuten være utfordringer med nødvendig kjøling av elmotorene når bilen har tilhengerlast.
Når det gjelder rekkevidde vil ekstra vekt og luftmotstand bidra til å trekke den ned i forhold til Model S.
Et tiltak for å bedre aerodynamikken har vært å erstatte sidespeil med kameraer, men dette vil neppe bli godkjent før produksjonsstart.
Les også:
Ny Audi-hybrid har klassens største batteri
Musk: – Kan ikke la en person styre en to-tonns dødsmaskin
Sjekk James Bond-hemmeligheten som ligger gjemt i Tesla-kontrollpanelet