Arbeidsledigheten i Rogaland øker mer enn i resten av landet, og i september 2015 kunne NAV Rogaland melde om hele 1455 arbeidsledige ingeniører, mot 432 september 2014.
– Det kan være en av grunnene til at trafikken på motorveien mellom Stavanger og Sandnes har gått ned, sier overingeniør Ingve Undheim i Statens vegvesen.
Mindre trafikk
Strekningen på E39 mellom Stavanger og Sandnes åpnet på 70-tallet, og har siden den gang hatt en stabil årlig trafikkvekst på mellom tre og fire prosent.


– Vi har ikke sett noen så sterk trafikkvekst noe annet sted i Norge over så lang tid, sier Undheim.
Men, i november i fjor snudde veksten.
– I fjor høst snudde det ja. I alle månedene i år utenom juni og juli har det vært mindre trafikk enn i 2014, sier han.
Tall fra Vegvesenet viser at det tilsammen har vært en prosent mindre trafikk så langt i 2015 som i 2014.
Les også: Derfor er nye dieselbiler verre for byluften enn gamle
Ser en sammenheng
Undheim ser ikke bort fra at nedgangen i trafikk på E39 har sammenheng med den økende arbeidsledigheten, og da særlig ingeniørledigheten i området.
– Vi kan ikke se bort fra sammenhengen mellom nedgangen i olje- og gassnæringen, og nedgangen i trafikkmengde, sier han.
Og legger til at det ikke er første gangen konjunkturnedganger påvirker trafikkveksten.
– Når den økonomiske aktiviteten går opp igjen vil vi trolig se en økning i trafikken, sier han.
Les også: Derfor drives ikke store norske veitunneler med tunnelboremaskin

Kombinasjon av årsaker
At trafikken i morgenrushet er mindre enn før bekreftes av Stein Racin Grødem i Forus næringspark.
– Det har vært ekstremt mye kø her i rushtiden på morgenen og ettermiddagen tidligere, men det siste året har vi opplevd en nedgang i køene, sier han.


Grødem reiser til og fra Forus hver eneste dag, og sier endringen startet rundt årsskiftet 2014/2015.
– Den økende arbeidsledigheten, kombinert med veiarbeid på veien inn mot Stavanger, som gjør at folk velger å kjøre på andre tider av døgnet, er nok en stor del av årsaken til at trafikken har gått ned, sier han.