Tyske myndigheter advarer nå Tesla-eiere. De skriver at bilens Autopilot-funksjon krever uavbrutt oppmerksomhet, melder nyhetsbyrået Reuters.
I et brev skriver de at Autopilot-funksjonen kun skal assistere sjåføren.
Tesla sier de alltid har gjort det klart at systemet krever sjåførens fulle oppmerksomhet.
Ulykke
Tesla har fått mye negativ oppmerksomhet for sin semiautonome Autopilot-funksjon etter at en Model S-fører omkom i en kollisjon mens funksjonen var på.
Etter ulykken i mai ble systemet endret. Blant annet krever det at sjåføren holder hendene på rattet.
Torsdag denne uken slapp Tesla en stor programvareoppdatering til Tesla Model S, og med den kommer nye autopilot-funksjoner.
- Selvkjørende biler: Vi har bare kommet til nivå 2 av 5
«Betydelig trafikkfare»
Det tyske samferdselsdepartementet gjennomfører en undersøkelse av blant annet Teslas Autopilot-funksjon.
Tidsskriftet Der Spiegel skal ha fått tilgang til en intern rapport fra arbeidet, der funksjonen blir omtalt som en betydelig trafikkfare.
Undersøkelsen blir utført av det statlige forskningsinstituttet Federal Highway Research Institute. De peker på følgende:
- Førere blir ikke advart dersom bilen kommer i en situasjon som datamaskinen ikke klarer å løse, ifølge Fortune.
- Sensorene når ikke langt nok under en forbikjøring.
- Nødbremsen virker ikke godt nok.
Undersøkelsen er ikke ferdig, ifølge Fortune.