H160 har utseendet med seg og nå har det bevist at det også flyr bra.
Det innovative helikopteret er det første i Airbus Helicopters nye H-generasjon og var i lufta for første gang 13. juni.
Jomfruferden foregikk internt og nyheten om dette ble sluppet på Le Bourget-showet i Paris tirsdag.
Les også: Her flyr S-97 Raider: – Den viktigste jomfruferden siden 1939
– Kunne knapt høres
Etter at en fullskalamodell av H160 ble vist fram for første gang på Heli-Expo i Orlando i starten av mars, har den første testmaskinen kjørt på bakken siden mai.
Bernard Fujarski, som leder H160-programmet, forteller at flygningen gikk helt etter planen.
– Det som virkelig var fantastisk, var at vi knapt kunne høre helikopteret fra bakken. Vi hadde et filmcrew i et annet helikopter i lufta samtidig (et AS350 Écureuil, journ. anm.) som var ekstremt støyende i forhold. Det var faktisk slik at vi tidvis var usikre på om motorene på H160 fortsatt gikk, sier Fujarski.
Det er mulig H160-sjefen overdriver en smule. Uansett hevder Airbus at rotorbladdesignen skal redusere utvendig støy med 50 prosent sammenlignet med en konvensjonell hovedrotor.
De nye «blue edge»-rotorbladtuppene er utformet som hockeykøller. De er designet for å minske og manipulere bladtuppturbulensen og dermed redusere støy og vibrasjoner.
Les også: Det nye Airbus-helikopteret er stappfullt av nyvinninger
Gode ytelser
Fujarski beskriver H160 som et naturlig svært stabilt helikopter, noe testflygerne fikk bekreftet under den første flygningen som gikk for seg uten autopilot.
Et bidrag til stabiliteten er en annen av nyvinningene på H160, nemlig doble horisontalstabilisatorer som ifølge Airbus Helicopters skal gi bedre manøvreringsevne og mindre aerodynamisk straff i lavere hastigheter og hover.
Bak dobbeltdekkerstabilisatorene sitter den største såkalte Fenestron-halerotoren som hittil er laget.
Også denne innebygde halerotoren bidrar til å redusere støy, og på H160 er «viftehuset» skråstilt.
Til sammen er det 68 nye patenter i det første sivile helikopteret med et skrog laget utelukkende av komposittmateriale.
5,5-6-tonnhelikopteret har dessuten 10-20 prosent større løfteevne enn forgjengerne og utstyres med to nyutviklede Turbomeca Arrano-motorer som hver yter 1.100 akselhestekrefter (shp).
Marsjhastigheten vil være 160 knop når maskinen etter planen sertifiseres og leveres fra 2018.
Les også: Verdens sterkeste helikopter blir enda sterkere
Ny Puma
Jomfruferden skjedde ved helikopterprodusentens hovedkvarter i Marignane, like nordvest for Marseille.
Teknisk Ukeblad besøkte anlegget for to år siden for å fly Super Puma, det som i dag heter H225 og som er en av arbeidshestene på norsk sokkel, både når det gjelder transport av oljearbeidere og søk- og redning (sar) og ambulanse.
Nå starter arbeidet med å ta fram en erstatter for dette helikopteret som i sin første versjon fløy allerede for 50 år siden (SA 330 Puma).
Og der det var utviklingsprogrammet X4 som ledet fram til H160, er navnet på det nye programmet X6.
– Nå starter en to år lang konseptfase der vi blant annet kommer til å ha tett dialog med kundene våre. Det er nå vi skal gjøre mange viktige valg som danner fundamentet for den videre X6-utviklingen, forteller teknologidirektør Jean-Brice Dumont i Airbus Helicopters i denne videoen fra Le Bourget.
Airbus Helicopters ser for seg at X6 vil være klar til tjeneste en gang på 2020-tallet.
Les også: Løs klemring brakte Super Puma på kanten av dekk