45 minutters testflygning uten spesielle anmerkninger.
Det er de tørre fakta bak det første norske AW101-helikopterets første tur i lufta.
Men ettersom det er 44 år siden de første av dagens Sea King-redningshelikoptre kom, har lederen for det nye anskaffelsesprosjektet, Bjørn Ivar Aarseth, sine ord i behold når han sier:
– En stor begivenhet!
- Byggingen startet i mai 2015: Her er det første nye redningshelikopteret
Tre flytestmaskiner
Ti måneder etter at sammenstillingen av det første norske AW101-helikopteret startet hos Finmeccanica helicopters (tidligere Agusta Westland) i Yeovil i England, ble maskinen rullet ut av fabrikken i starten av mars.
Bakkestestingen startet i forrige uke, og ifølge rapporter Teknisk Ukeblad har fått, har alt gått smertefritt.

Med tilstrekkelig bra vær og godkjenning på plass fra britiske myndigheter, var NOR 01 klar for sin jomfruferd.
Det landet i 15-tida norsk tid etter en kort testflygning der det ble utført såkalte «basic maneuvers».


Dette helikopteret skal i mai og september få selskap av ytterligere to helikoptre som skal bidra i flytestprogrammet som skal foregå i England det kommende året.
Deretter flyr trioen til Sola lufthavn i april 2017 og starter umiddelbart en test- og evalueringsfase som kalles «OT&E» og er beregnet å ta et år.
Fra 2018 skal de nye redningshelikoptrene innføres på Sola og deretter på 330-skvadronens øvrige fem baser i denne rekkefølgen: Ørland, Banak, Bodø, Rygge og Florø.
- Sjekk forskjellen på AW101 og Sea King: Så mye bedre er de nye redningshelikoptrene
I rute til 2020

Den norske versjonen heter AW101-612 og baserer seg på csar-versjonen (combat sar) til Italia, og det er der sertifiseringen av de norske helikoptrene gjennomføres.
Helikoptrene som nå bygges blir 330-skvadronens første nyleverte maskiner på 20 år. To Sea King-helikoptre (329 og 330) ble levert i 1996.


Åtte av helikoptrene som nå flyr for redningstjenesten ble levert så tidlig som 1972.
Fra 2018 skal de nye redningshelikoptrene innføres på Sola og deretter på 330-skvadronens øvrige fem baser.
– Jeg er veldig fornøyd med at Agusta Westland har nådd denne viktige milepælen og fortsetter å drive prosjektet framover slik at vi kan erstatte aldrende Sea King-helikoptre med nye, topp moderne AW101 innen 2020, sier justis- og beredskapsminister Anders Anundsen i en pressemelding sendt ut fra helikopterprodusenten.
Westland Sea King MK43B-maskinene har nylig fått en rekke oppgraderinger slik at de er rustet til å fortsatt gjøre jobben fram til de forhåpentlig kan pensjoneres i 2020.
- Sterk som en bjørn: Like mye kraft som sju Sea King