Sju måneder før de første nye AW101-redningshelikoptrene flys over Nordsjøen til Sola lufthavn, når testprogrammet stadig nye milepæler.
Nå har også maskin nummer to gjennomført sin jomfruferd fra Leonardo Helicopters-fabrikken i England.
Dette er det første helikopteret som er lakkert i fargene til den offentlige redningshelikoptertjenesten, operert av Forsvaret.
- En million takk: Mens Airbus Helicopters er i krise, feirer Sikorsky seg selv
Visse problemer
Fly nummer én (serienummer 0262) var i lufta for første gang 21. mars.
Det andre helikopteret, Norway 02 med serienummer 0264, fløy første gang onsdag 17. august hos produsenten som tidligere het AgustaWestland.
Dette er imidlertid to måneder forsinket i forhold til planen da flyet ble avduket på en seremoni på fabrikken i Yeovil 31. mai. Da ble det sagt at helikopteret skulle fly i midten av juni.
– Dette er et meget ambisiøst testprogram, både tidsmessig og innholdsmessig, og visse ting vil nødvendigvis ikke gå som planlagt alltid, sier Bjørn Ivar Aarseth, som er sjef for anskaffelsesprosjektet Nawsarh.
Norge er lanseringskunde på Leonardo-Finmeccanicas nye aesa-radar Osprey, som ble lansert på forsommeren.
Det har vært visse problemer med radarinstallasjonen, det vil si selve monteringa om bord på helikopteret, muligens knyttet til strømforsyning.
Dette regner prosjektlederen at vil bli utbedret ganske snart.
- AW101 vs Sea King: Så mye bedre er de nye redningshelikoptrene
Operativ testing på Sola
Det er også mye som går bra med test- og sertifiseringsaktivitetene, for eksempel når det gjelder autopilotsystemet. Til dette benyttes et testhelikopter eid av industrien selv (CIV01).
– Her ligger vi litt foran skjema. Dette går veldig bra. Helikopteret står som en påle i «hover» uansett vindforhold, forteller Aarseth.
Også testingen av lufthinder-varslingssystemene er meget lovende, ifølge prosjektlederen.
De norske helikoptrene blir utstyrt med tre lidarsensorer i hovedrotorhodet («Obstacle Proximity LiDAR System», OPLS) og en lasersensor i snuta («Laser Obstacle Avoidance and Monitoring», LOAM).
Etter trenings- og sertifiseringsaktiviteter i England skal de to første nye redningshelikoptrene ankomme 330-skvadronens hovedbase på Sola i april 2017, og det tredje senere samme år.
Da starter umiddelbart en test- og evalueringsfase som kalles «OT&E» og er beregnet å ta et år.
Formålet med OT&E er forenklet sagt å finne ut nykommernes faktiske kapasiteter og begrensninger og verifisere at maskinene er riktig utstyrt og bemannet.
Funn som blir gjort i denne prosessen, vil rapporteres tilbake til fabrikk og kunne korrigeres på senere produserte fly.
Norsk fly nummer tre skal etter planen fly i månedsskiftet oktober/november i år, mens fly nummer fire får sin jomfruferd i jula.
SAR King?
Samtidig som de nybygde maskinene testes grunnleggende på fabrikken i Somerset i Sørvest-England og forberedes for operativ testing i Norge, foregår det mer trivielle forberedelser til overtakelsen:
For hva skal det nye helikopteret hete?
Den norske versjonen heter så langt AW101-612 og er basert på den italienske «combat sar»-versjonen HH-101A «CAESAR» (Mk. 611) med maksimal avgangsvekt på 16 tonn.
Dette navnet er tydeligvis for tamt og upersonlig sammenlignet med forgjengeren, Sea King (Westland Mk43B). Brukeren av redningshelikoptrene, Luftforsvaret, har ifølge Adresseavisen foreslått å døpe nykommeren «SAR King».
Akronymet «SAR» står for «search and rescue», altså søk og redning.
Eieren av redningshelikoptrene (fag- og budsjettansvarlig instans), Justis- og beredskapsdepartementet, har ennå ikke besluttet noe, får Teknisk Ukeblad opplyst denne uka.
Departementet har heller ikke avgjort hva slags prosess som eventuelt skal lede til det nye navnet.
Ettersom helikoptrene ikke var døpt under utrullingsseremonien for tre måneder siden, er det ikke umulig at maskinene blir tildelt sitt nye navn i forbindelse med overtakelsen om et drøyt halvår.
Mange navn
Hjemme i Storbritannia, der helikopteret er blitt bygget i 30 år, heter det (HC3) Merlin.
Det samme gjør det i Danmark og Portugal, hvor de for øvrig har fortsatt å bruke betegnelsen EH101.
I USA het flytypen VH-71 Kestrel da det var planlagt som nytt presidenthelikopter, men de ni maskinene ble senere solgt til Canada, der redningshelikoptrene betegnes som CH-149 Cormorant.
– Vi pleier å spøke med at rekkevidden og redningskapasiteten på AW101 er så stor at helikopteret burde hete «Fisherman's Friend». Men dette varemerket er vel allerede registrert, sier Aarseth.
- Ny halerotor og andre motorer: Norge tjener på danskenes helikopterkrise