Sukhoi og MiG har siden tidlig 2000-tall jobbet med Russlands første stealthfly, PAK FA.
Det russiske femtegenerasjons-kampflyet har vært såpass hemmelig at det fram til nå kun har eksistert illustrasjoner av maskinen.
Men i dag melder Sukhoi at T-50-prototypen nettopp har gjennomført en vellykket jomfruferd.
47 minutter
Flyet tok fra fabrikkens rullebane i Komsomolsk-on-Amur helt sørøst i Russland med Sukhois testpilot Sergej Bogdan i cockpit. Han landet på samme sted 47 minutter senere, rapporterer flyprodusenten.
– Nå har vi gjort de første testene av manøvrerbarhet, motorytelse og basale systemer, med både innfelte og utfelte landingshjul. Flyet oppførte seg prima. Det er enkelt og komfortabelt å fly, fortalte Bogdan etter den første flyturen.
Stealthy
Sukhoi forteller at PAK FA er utstyrt med AESA-radar og en helt ny avionikk som bidrar til det de betegner som «elektronisk pilot»-funksjonalitet. Med andre ord at flyets avionikksystemer letter arbeidsbyrden på piloten slik at han kan konsentrere seg om å gjennomføre de taktiske oppdragene.
Sukhoi sier ikke bare at kampflyet skal bli stealthy – de hevder at det skal få den minste radarsignaturen på noe fly som er produsert hittil.
2015?
Nå følger et omfattende testprogram.
Russiske myndigheter har tidligere skissert en tidsplan som tilsa jomfruferd tidlig i 2010, som altså ble holdt, og at kampflyet skal settes i tjeneste i 2015.
– Dette er en stor suksess for russisk teknologi. PAK FA hviler på et samarbeid med over hundre underleverandører og partnere. PAK FA sammen med oppgraderte fjerdegenerasjonskampfly vil gi et russisk luftforsvar med kampevne de kommende tiårene, sier Mikhail Pogosyan, tidligere Sukhoi-direktør, nå sjef for dette fellesprosjektet til Sukhoi og MiG underlagt det sammenslåtte United Aircraft Corporation (UAC).
Indisk versjon
Han legger til at Sukhoi ønsker å fortsette PAK FA-programmet i samarbeid med indiske Hindustan Aeronautics Limited (HAL).
Les også: – India vil ha Eurofighter
Kinesisk kampfly tar USA på senga
– Jeg er helt overbevist om at vårt felles prosjekt vil overgå våre vestlige rivaler i kostnadseffektivitet. PAK FA vil ikke bare styrke russiske og indiske flyvåpen, men også ta en betydelig andel av verdensmarkedet, sier Pogosyan.
– Bedre enn F-22
Russland har naturlig nok ambisjoner om å konstruere en bedre maskin enn den hittil eneste femtegenerasjonskampflyet i operativ tjeneste. Det er den amerikanske luftherredømmejageren F-22 Raptor produsert av Lockheed Martin og Boeing.
– Dette flyet skal i hvert fall ikke bli dårligere. Jeg har vært i en F-22, så jeg vet, uttaler den tidligere sjefen for det russiske flyvåpenet (fra 1998 til 2002) Anatolij Kornukov til nyhetsbyrået Interfax. Les saken hos Channelnewsasia
Han legger til at det er på høy tid at det kommer en erstatter for de aldrende kampflyene Su-27 og MiG-29.