Her flyr Sikorsky S-97 Raider for første gang.
Den vellykkede jomfruferden ble gjennomført fra Sikorky Aircrafts testanlegg i West Palm Beach i Florida fredag 22. mai (se videoklipp nederst i artikkelen).
Les også: – Den største helikopter-nyheten på 30 år
En hovedrotor og en halerotor
Den amerikanske helikopterprodusenten mener dette er den mest betydningsfulle jomfruferden siden den ukrainskfødte gründeren Igor Sikorsky var i lufta med sin VS-300 første gang 14. september 1939.
VS-300 var det første helikopteret med en hovedrotor og en vridningskompenserende halerotor.
Det som den gang var nytt og fremmed er i dag den rotorkonfigurasjonen folk flest forbinder med et helikopter.
Sikorsky for seg at S-97s X2-teknologi vil være et ditto vanlig syn på vertikalflygende farkoster om noen år.
S-97 er utstyrt med én motor, to kontraroterende hovedrotorer med rigide blader assistert av en skyvepropell for framdrift i høyere hastigheter, flight-by-wire-system samt det produsenten beskriver som vibrasjons-, støy- og luftmotstandsreduserende tiltak.
Også konkurrenten Airbus Helicopters lover blant annet høy hastighet og lite støy når de senere i år skal i lufta for første gang med sitt H-160.
Les også: Nordsjø-helikoptre får stealth-teknologi
Mye å bevise
Den første flygningen varte i cirka en time og handlet om å teste helikopterets evne og opptreden i hover og lav hastighet.
I førerkabinen satt testflygerne Bill Fell og Kevin Bredenbeck.
Utover i testprogrammet skal prototypen utsettes for gradvis tøffere påkjenninger og manøvre.
Det er en god del å bevise og demonstrere for Sikorsky har vært ganske ubeskjedne i lanseringen av S-97.
Det er lovet ytelser som går utenpå alt annet av helikoptre USA har. Da snakker vi om hover- og manøvreringsegenskaper, akustisk signatur og ikke minst hastighet.
Les også: Slik blir USAs nye militærhelikoptre
Kraft på rotorene i februar
Senest i november i fjor, da Teknisk Ukeblad møtte flere fra Sikorsky-ledelsen på Sola, fikk vi opplyst at S-97 ville være i lufta enten sent i 2014 eller rett over nyttår.
Med andre ord har det oppstått noen forsinkende situasjoner i den siste klargjøringen for den første flyturen.
Prototypen har stått i nesten fire måneder på asfalten og dratt i kjettingene og lengtet etter å fly.
3. februar ble General Electric YT706-GE-700R-motoren brukt til å drive rotor og propell for første gang.
Siden er det gjennomført et sted rundt 30 timer med motor- og rotordrift mens S-97 har vært forankret i bakken.
Formålet med bakketestingen er å verifisere at systemene for framdrift og rotorkontroll, samt drivlinje og «flygergrensesnitt» (pilot-vehicle interface, PVI) fungerer som de skal.
Det er i ferd med å bygges ytterligere en prototyp som er i rute til å bli ferdig i løpet av 2015.
Les også: Her er Forsvarets aller nyeste anskaffelse
Enda raskere
Det er teknologiutviklingsavdelingen Sikorsky Innovation som har ansvaret for S-97-programmet.
Sjefen, Mark Miller, sier at de i S-97 setter sammen en rekke helikopterteknologiske evolusjoner i en ny pakke som resulterer i revolusjonerende kapasiteter.
I alle tidligere meldinger i de 4,5 årene siden helikopteret ble lansert, har cruisehastigheten vært oppgitt til 220 knop.
Sikorsky sier nå at S-97 vil kunne opprettholde en marsjfart på 240 knop (444 kilometer i timen).
Dette skal femtonnsmaskinen klare med besetning og seks soldater om bord samt påhektede våpen eksternt (7,62/12,7 mm maskingevær, 70 mm-raketter og Hellfire-missiler).
Se resultatet: Kremen av norsk forsvarsindustri og båtbygging har gått sammen
Satser på X2-teknologien
De første konseptskissene av S-97 ble utarbeidet sent i 2010. Teknologien bygger på det eksperimentelle helikopteret X2 som samme høst var først til å bryte 250-knopsgrensa.
S-97-utviklingen finansieres av Sikorsky selv, tre firedeler, mens underleverandørene betaler resten.
Selskapet legger ikke skjul på at dette er en stor investering, men deres tiltro til teknologien er så stor at dette er en risiko de er villig til å ta.
Etter planen skal det om to år fly en ytterligere oppskalert versjon av X2-teknologien, nemlig SB>1 Defiant som er et mellomtungt helikopter fra Sikorsky og Boeing i fellesskap.
Denne konstrueres for å utføre oppdrag Black Hawk gjør i dag, og vil på sikt være relevant også for olje- og gassindustrien etter det produsenten har fortalt TU.