OLJE OG GASS

Her flytter russerne et isfjell på 1 million tonn

Oljeselskapet Rosneft og forskere øver seg på å taue isfjell.

Isbryteren Kapitan Dranitsyn og forskningsskipet Akademik Treshnikov klarte å endre kurs og taue et isfjell på rundt 1 million tonn i Karahavet.
Isbryteren Kapitan Dranitsyn og forskningsskipet Akademik Treshnikov klarte å endre kurs og taue et isfjell på rundt 1 million tonn i Karahavet. Bilde: Rosneft
Tore StensvoldTore StensvoldJournalist
15. okt. 2016 - 17:02

Hensikten er å forberede seg på hvordan oljeselskapene skal hindre kollisjon mellom isfjell i drift og faste oljeinstallasjoner i arktiske strøk.

Norske oljeselskaper er foreløpig lite opptatt av problemstillingen med isfjell ettersom aktiviteten i Barentshavet i hovedsak er i områder som er lite berørt.

De russiske testene ble utført i Karahavet med isbryteren Kapitan Dranitsyn og forskningsfartøyet Akademik Treshnikov. Det største isfjellet som ble dreiet rundt og tauet i en annen retning, hadde en antatt vekt på en million tonn.

Olje og rør

Rosneft samarbeider med Arctic Science Center and the Arctic and Antarctic Research Institute (AARI) om å finne beste måter å hindre drivende isfjell fra å smadre olje- og gassinstallasjoner og fra å drive inn til land og ødelegge infrastruktur.

Omfattende tester med tauing av isfjell av ulike størrelser og under forskjellige vær- og vindforhold ble foretatt i Karahavet, skriver Maritime Executive. De to fartøyene klarte å snu isfjell 90 og 180 grader og taue dem vekk.

Forskningsfartøyet Akademik Treshnikov fra 2011 i Karahavet med isfjell i forgrunnen. <i>Foto: Rosneft</i>
Forskningsfartøyet Akademik Treshnikov fra 2011 i Karahavet med isfjell i forgrunnen. Foto: Rosneft

Ny og gammel

Kapitan Dranitsyn er opprinnelig bygget som isbryter i Finland for Sovjet i 1980, men brukes nå som forskningsskip for AARI).

Det er 129 meter langt, 26,5 meter bredt og har installert totalt 16,2 MW diesel-elektrisk framdriftsmaskineri. Isbryterkapasiteten er på 1,3 meter is med 2 knops fart.

Forskningsfartøyet Akademik Treshnikov ble levert i 2011 fra Admiralty Shipyard i Russland. Det 133 meter lange og 23 meter brede skipet kan bryte 1,1 meter is i 2 knop. Installert motorkraft er på 16,8 MW, og ut på propellakslingene totalt 14,2 MW.

Overvåker Barentshavet

I Norge har 16 oljeselskaper gått sammen i et industrisamarbeid, Barents Sea Exploration Collaboration (BaSEC), for å forberede leteoperasjoner i Barentshavet.

De har kommet med en rapport som kartlegger muligheter og farer og komme med forslag til tiltak for sikker leteaktivitet.

Konklusjonen er rett og slett: «Det er lav sannsynlighet for forekomst av sjøis og isfjell i de fem områdene som dekkes av den 23. konsesjonsrunden».

Sone A - ved stjernen øverst til høyre - ligger nærmest Frans Josef land der kalvende breer kan medføre isfjelltrussel. <i>Foto: Oljedirektoratet</i>
Sone A - ved stjernen øverst til høyre - ligger nærmest Frans Josef land der kalvende breer kan medføre isfjelltrussel. Foto: Oljedirektoratet

I den 23. runden ble det i mai i år tildelt 40 blokker fordelt på 10 nye utvinningstillatelser. 

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Ifølge rapporten er den viktigste kilden til isfjell i Barentshavet sørøst breene på Frans Josef land.

2000 år

I rapporten er områdene delt inn i soner. Den nordøstligste, sone A, ligger på 74 grader nord/35 grader øst. BaSEC har beregnet at sammenstøt mellom installasjon og isfjell i den sonen er 1 gang i løpet av 2.000 år. 

Frans Josef land ligger rett nordøst for Svalbard. Isfjell fra breene her kan nå fram til norske rigger i Barentshavet. Rosneft har øvd seg på å taue bort isfjell i Karahavet. <i>Foto: Wiki Commons</i>
Frans Josef land ligger rett nordøst for Svalbard. Isfjell fra breene her kan nå fram til norske rigger i Barentshavet. Rosneft har øvd seg på å taue bort isfjell i Karahavet. Foto: Wiki Commons

Isfjell vil kunne komme innenfor en radius på 8 kilometer fra en installasjon 1 gang per 35 år i sone A. Da kan tiltak som tauing av isfjell komme til nytte. 

Ifølge BaSEC-rapporten er det cirka 700 kilometer fra Frans Josef land til sone A. «Normalt vil sirkulasjonen i Barentshavet føre isfjellene vestover mot østkysten av Svalbard, men enkelte år med nordlige vinder kan de drive relativt langt sør.»

Kaldere før

I rapporten står det at isfjell historisk har blitt observert så langt sør som 67.2 grader nord samt flere ganger ved Finnmarkskysten.

De sørligste observasjonene stammer i hovedsak fra perioden 1880-1930 da klimaet generelt var kaldere og utstrekning av sjøis var større enn i dag.

BaSEC konkluderer med at den korte tida for leteoperasjoner, som er noen måneder, medfører begrenset fare for isfjellkollisjoner, men anbefaler at oljeselskapene overvåker is og har prosedyrer for å stanse aktivitet og i verste fall koble fra og flytte riggen.

Alternativet vil være å flytte isfjellet.

Canada-tilfeller

I april 2014 ble to rigger utenfor New Foundland-kysten i Canada flyttet da isfjell drev mot dem.

Det største isfjellet Randfonn var med på å flytte ble bereget å være på 8 millioner tonn. <i>Foto: Arild Lyngholm</i>
Det største isfjellet Randfonn var med på å flytte ble bereget å være på 8 millioner tonn. Foto: Arild Lyngholm

Den bunnfaste Hibernia-plattformen i samme område tåler sammenstøt med isfjell på 1 millioner tonn. Betongplattformen skal i teorien takle opp mot 6 millioner tonns isfjell.

TU-leser Arild Lyngholm skriver i en epost at rederiet Bergesen på midten av 80-tallet var med på å taue vekk isfjell fra en rigg som drev prøveboring. Isfjellene stammet fra kalving av isen rundt Nordpolen. Det største som ble tauet vekk skal ha vært på rundt 8 millioner tonn.

 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.