Ny grunnrute for togtrafikken på Østlandet og innsetting av nytt togmateriell og sikkerhetskrav som gjelder utforming av plattformer og stasjoner fører til at flere stasjoner må legges ned, meldes det i statsbudsjettet som ble lagt frem i dag.
I andre deler av landet er passasjergrunnlaget for tynt til at det rettferdiggjør kostnadene ved en oppgradering.
Les alt om statsbudsjettet på vår temaside.
Her kuttes det
Fra ruteendringen i desember 2012 skal disse 18 stasjoner og holdeplasser legges ned:
- Østfoldbanen Østre linje: Drømtorp og Langli i Ski kommune, Langnes og Askim Næringspark i Askim kommune
- Kongsvingerbanen: Seterstøa i Nes kommune, Disenå, Sander og Galterud i Sør-Odal kommune
- Spikkestadbanen: Åsåker og Hallenskog i Røyken kommune
- Sørlandsbanen: Skollenborg i Kongsberg kommune
- Vossebanen: Takvam i Bergen kommune, Bogegrend i Vaksdal kommune, og Jørnevik, Volli og Eggjareid i Voss kommune
- Flåmsbanen: Dalsbotn i Aurland kommune
- Rørosbanen: Bellingmo i Alvdal kommune
Les også:
Skal bruke åtte år på bygging av 10 km dobbeltspor
Slik skal Sandvika bli kvitt motorveien
«Markedstilpasset»
Nedleggelsene kommer etter at Jernbaneverket tidligere i år la frem rapporten «Jernbanens stasjonsstruktur 2012 – På vei mot en mer markedstilpasset stasjonsstruktur».
I rapporten er de fleste av landets jernbanestrekninger gjennomgått – med forslag om endringer som ifølge rapporten «kan gjøre det mulig å få et bedre togtilbud med kortere reisetider, flere avganger og/eller lengre tog».
I rapporten ble det foreslått å legge ned hele 31 stasjoner og holdeplasser, hvorav ni stasjoner og holdeplasser ved ruteomleggingen i desember 2012 og 22 stasjoner legges ned på grunn av for korte plattformer.
Slipper unna
Flere har imidlertid sluppet unna sparekniven av de 31 som ble foreslått nedlagt. Passasjeren på Ler stasjon i Melhus kommune på Dovrebanen, Seimsgrend og Gjerdåker i Voss kommune, og Vieren i Ullvik kommune kan juble.
Kostnadene for å opprettholde disse fire stasjonene og de mulige trafikale gevinstene av nedlegging er relativt små, ifølge Jernebaneverket.
Også Slitu på Østfoldbanen, Breland på Sørlandsbanen, Reitan på Rørosbanen, og Jørstad og Harran på Nordlandsbanen utbedres og opprettholdes.
Det varsles også at det vil bli kuttet videre i 2013.
Les også:
Slik kan det bli bedre flyt i togtrafikken