Fredag 24. august var det en spent stemning om bord på verdens største dykkeskip Skandi Arctic.
Selv om det lå flere år med forberedelser og testing bak, satt prosjektleder Kjell E. Apeland på nåler i 20 lange minutter mens den spesialbygde sveiseroboten sveiset fast et grenrør på et gassrør fullt av gass under høyt trykk.
– Vi var helt sikre på at det ikke var noe fare med tanke på gassen inni hovedgassrøret. Sveisingen har ikke nok energi til at det skulle bli problematisk. Men det var første gang i verden noe slikt ble gjort, så det er klart det var spennende, sier han.
Sveiset sammen rør
Den såkalte «hot-tap»-operasjonen ble utført på 265 meters dyp på Åsgard-feltet. For at plattformen skal kunne ta imot gass fra den store undervannskompressoren som skal installeres på feltet, var det nødvendig å koble på et T-stykke på hovedgassrøret.
Statoils krav til sikkerhet og regularitet krever at grenrør skal sveises, eller ha en metallbasert tetning for å ha tilstrekkelig levetid. Det er ikke nok med gummipakninger.
Og ettersom det ikke skal brukes dykkere på over 180 meters dyp, måtte operasjonen gjøres fjernstyrt med en undervannsrobot og sveisemaskin.
Les også:
– Dette er verdens mest innovative prosjekt
Stort marked
Apeland mener den vellykkede operasjonen vil åpne et stort marked for fjernstyrte «hot-tap»-operasjoner.
– Tidligere måtte man tenke ut på forhånd hvor man skulle ha grenrør. Dette er både kostbart og krevende ettersom man ikke vet hvor man vil ha behov for nye ledninger i fremtiden. Nå kan man koble seg på hvor man vil på rørledningen, og det gir en helt annen fleksibilitet og store besparelser. Teknologien er kvalifisert for bruk ned til 1000m vanndyp, sier han.
27 datamaskiner på bunn
Hele offshoreindustrien følger spent med på Statoil og leverandørenes banebrytende arbeid på havbunnen på Åsgard.
– Det er stor interesse. Men i Houston har jeg opplevd at det er noen som sperrer opp øynene og synes dette virker veldig fremmed. De er vant med enklere hydraulisk utstyr,
og de lurer på hva vi skal med alt dette high-tech-utstyret. Det er i realiteten 27 datamaskiner med 118 sensorer og ethernet vi tar ned på havbunnen når vi utfører selve «hot-tap»-boreoperasjonen. Den nye sveisemaskinen har tilsvarende kontrollsystem og instrumentering. Det er altså som et helt kontorlandskap med datamaskiner under vann. Hele dekket på Skandi Arctic var fylt med utstyr for å gjennomføre denne ene operasjonen, forklarer Apeland.
Les også:
Nå skal oljeriggene software-testes
Statoil vil installere 4D-seismikk på Grane
Mange års forberedelser
Sammen med Technip og underleverandøren Deep Ocean har Statoil forberedt seg i årevis på det grensesprengende prosjektet på Åsgard-feltet i Norskehavet.
Ingen ting kunne overlates til tilfeldighetene. Utstyret ble testet på et simuleringsgassrør i Sognefjorden og det ble utført en generalprøve i Nedstrandfjorden.
Alt fungerte perfekt. Men marginene er små, og selve sveiseoperasjonen går så fort at man må være ytterst oppmerksom.
– Den totale sveisetiden er rundt 20 minutter. Hver runde tar rundt tre minutter, og dette gjentas seks ganger. Selve sveiseprosessen er preprogrammert og overvåkes online av et software-basert monitoreringssystem. Sveiseoperatøren kan justere posisjonen på sveisen med en halv millimeter om gangen dersom det trengs justeringer, forklarer Apeland.
Hva blir det neste?
Han har jobbet med hot tap siden han begynte i Statoil i 1999. Nå er han i mål og vet ikke hva han skal finne på.
– Det er alltid noe nytt å ta fatt i. Men akkurat nå vet jeg ikke hva som er det neste, sier han og ler.
Les også: Her er Statoils flytende testlab