Verft, rederier, utstyrsleverandører og annen maritim industri har opplevd en eventyrlig vekst fra 2003 og til og med 2013, totalt 211 prosent.
I Maritim Rapport 2014 som Maritimt Forum Haugalandet og Sunnhordland har bestilt, går det fram at næringen i fjor omsatte for litt over 48 milliarder kroner.
Tallene omfatter kun bedriftenes såkalte petromaritime del. Tas øvrig virksomhet med, er omsetningstallene enda høyere.
Lavere eksport
Eksportandelen var på 17 milliarder kroner i fjor, det il si ca. 33 prosent av omsetningen.
Tallet tyder på en viss nedgang fra 2010, da eksporten var på ca. 45 prosent.
Rapporten antyder at ustabil økonomi utenfor Norge kan være en årsak til nedgangen.
Næringen har de to siste tårene gitt arbeid til ca. 18.400 personer. I 2003 sysselsatte petromaritim næring ca. 11.000 i Sunnhordland.
I tida framover ser bedriftene tilgang på kvalifisert arbeidskraft som en utfordring.
Les også: – Dårlige kalkyler gjør at plattformkontraktene går til Asia
Står klar
Prosjektleder Hege Økland i næringsklyngen Maritime CleanTech West mener rapporten fra Maritimt Forum Haugalandet og Sunnhordland viser at den regionale maritime klynge bør være godt posisjonert for å møte fremtidens utfordringer.
– Næringen vil møte stadig strengere miljøkrav fra både EU og IMO framover, og oppleve store endringer i energimarkedet. Skip som blir designet og utviklet i dag, vil ha en levetid på opp til 30 år. Vi må derfor stadig se framover, og bruke klyngens erfaring og kompetanse, bygget opp gjennom generasjoner, som et springbrett til å utvikle energieffektive og miljøvennlige løsninger, sier Økland til Teknisk Ukeblad.
Miljørettet
Hun sier at det kan være utfordrende for enkeltbedrifter, men lettere i en klynge.
– Tettere samarbeid innad i klyngen kan forenkle omstillingsjobben og utviklingsarbeidet, sier Økland.
Maritime Clean Tech West ble dannet for snaut tre år siden og kan allerede vise til nyttige samarbeidsprosjekter med miljøvennlige skipskonsepter.
Nils Aadland i Polytec tror næringen framover må satse på miljøtekniske løsninger med bakgrunn i det bedriftene allerede er sterke på.
– Bedriftene står klare til å introdusere ny teknologi. Vi kan bruke Nordsjøområdet til laboratorium får våre løsninger, sier Aadland.
Les også: Ulstein skal bygge sitt største skip noensinne
Offshoreverft
Offshore og skipsverft står for nær 18 milliarder av fjorårets omsetning, en økning på 27 prosent fra 2012.
I realiteten er det offshoreverft som drar lasset med 17 milliarder kroner. Aibel, Kværner og Westcon er de store aktørene.
Rederiene omsatte i fjor for rundt 21 milliarder kroner, opp 26 prosent på ett år.
Et lite skår i gleden var det at leverandørindustrien og tjenesteytende bedrifter hadde et fall i omsetningen på 14 prosent, fra 10,8 til 9,3 milliarder kroner.
Varierende aktivitet, økt konkurranse og prosjekter som ikke er fullført i perioden og dermed heller ikke inntekstført ennå, kan være årsaker til fallet.
Må ha kompetanse
Da rapporten ble lagt fram på et møte i maritimt Forum, advarte ledelsen i Østensjø Rederi og Westcon Group mot å hvile på sine laurbær.
Både Kennet Walland (Østensjø) og Øystein Matre ( Westcon) påpekte at det er viktig å tenke langsiktig, både med tanke på kompetansebygging og konkurransedyktige rammevilkår.
Les hele rapporten her.
Les også:
Glemte et nummer på en konvolutt – milliardkontrakt glapp
Statoil krever mer effektive ingeniører