Veksten i antall elbiler har vært eksplosiv, og ladestasjonene er stadig oftere opptatt. Den tyske bilfabrikanten BMW utvikler nå en løsning som da kan være aktuell for det norske markedet.
Prosjektet «Light and charge» ble presentert på forrige ukes Eurocities-konferanse i München. Ideen er å kombinere gatelys og ladestasjon. BMW har allerede satt opp to prototyper av lyktestolpeladeren sin utenfor hovedkvarteret i den tyske byen.
– Dette er en enkel og kreativ måte å gjøre ladeinfrastrukturen til en naturlig del av byen, sier styremedlem Peter Schwarzenbauer i BMW, ifølge en pressemelding fra bilfabrikanten.
Les også: Ny teknologi skal kurere rekkevidde-angst
Universell
Schwarzenbauer hevder at et system med ladestasjoner på lyktestolpene vil kunne skape det omfattende ladesystemet som må til for at elbilparken i byene skal kunne vokse videre.
Prototypen til BMW utnytter seg av LED-lamper. Modulene skal være universelle og skal kunne tilpasses lokale forhold og standarder.
Les også: Venstre vil tvinge regjeringen til å gjøre ladbare hybrider til billigbiler
Pilotprosjekt i München
Sammen med hjembyen München starter BMW i 2015 et pilotprosjekt der de skal bytte ut deler av gatebelysningen i byen med nettopp «Light and charge».
Ladestasjonene i München vil ha standardiserte løsninger, tilsluttet Hubject-systemet som skal sørge for kompatibilitet på tvers av bilfabrikantene. Offisielt er de en del av BMWs «ChargeNow»-nettverk.
BMW har de siste årene satset stort på elektrifisering, blant annet med den populære BMW I3.
Les også:
Smart lading av elbiler skal kutte kapasitetsbehovet med 25 prosent