INDUSTRI

Her kneler Goliat

Kværners gamle gigantkran måtte til slutt gi opp for noen salver rettet C4-sprengstoff.

Tore StensvoldTore StensvoldJournalist
23. mai 2014 - 08:43

Den 1000 tonn tunge krana ble sprengt fredag morgen rett etter 06:30.

Denne gangen gikk det etter planen og stålet ble kuttet slik det var planlagt.

Krana la seg ned slik AF Decom og prosjektleder Jarle Bøckman hadde tenkt seg.

Forsøket på å sprenge krana onsdag formiddag gikk ikke som det skulle. Da skal noen av ladningene ikke ha blitt antent.

Plastisk sprengstoff

Mellom 50 og 60 kilo C4 plastisk sprengstoff var plassert på nøye valgte steder på den 150 meter brede og 74 meter høye krana.

Strukturen ble såpass svekket at det ikke var nødvendig med like mye sprengstoff ved andre forsøk.

Les også: Utviklet verdens mest stabile kran i Kristiansand

Egen demoleringstomt

Tidligere i vår ble Goliat-krana fraktet 1,7 kilometer til Kværners egen demoleringstomt på Eldøyana. Der sto konkurrenten AF Decom klar med eksplosiver.

Opprinnelig skulle kranen sprenges 16. mai, men dårlig vær gjorde forberedelsene umulig å fullføre i tide. Ny tid og dato ble onsdag denne uka.

Først klokka 16.00, og så framskyndet til 11.30 - nok en gang på grunn av ublide værguder. Denne gangen lyn og torden, som var varslet på ettermiddagen.

Klokka 11.30 ble ble salvene avfyrt, men de 1000 tonn stål står fortsatt i form av en Goliat-kran.

Les også: Kværner har fått Nord-Europas største kran

Kneisende kjempe

Goliat-kranen har vært et landemerke på Stord siden 1968. Kranen ble tatt i bruk i 1958 i England, men solgt til Stord-verftet 10 år etter.

Goliat gjorde sitt første løft på Stord 1. mars 1969. Da ble den 200 tonn tunge kjelen løftet om bord i supertankeren T/T Kong Haakon.

Det siste løftet ble gjennomført 28. juni 2013, da Goliat løftet på plass helidekk-hytta på boligmodulen til Eldfisk 2/7 S.

Goliat-kranen hadde en løftekapasitet på 350 tonn. Nå er den erstattet av Storen, som kan løfte 800 tonn.

Bit for bit ligger 1000 tonn skrapjern klar for videre oppkapping.
Bit for bit ligger 1000 tonn skrapjern klar for videre oppkapping.

Lite å tjene på skrapjern

De cirka 1000 tonn skrapjern skal til Celsa Nordic sitt smelteverk i Mo i Rana. Der smeltes det om og blir brukt til armeringsstål.

Noe av stålet kan også bli sendt med annet skrapstål til andre smelteverk i Europa.

Kværner blir ikke rike av å selge stålet.

– Arbeidet med transport av Goliat-kranen fra verftet til Eldøyane med etterfølgende demontering er såpass omfattende at kostnadene blir noe høyere enn inntektene fra salg av stålet, sier kommunikasjonssjef Odd Naustdal i Kværner til Teknisk Ukeblad.

Les også: Denne monsterkatamaranen skal løfte Yme på åtte sekunder

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.