Fredag åpnet en ny hydrogenfyllestasjon ved Oslo lufthavn Gardermoen.
– Første brikke i den nye infrastrukturen for fylling av hydrogen drivstoff på Østlandet er nå på plass, heter det i presentasjonen.
Hørt det før, tenker kanskje enkelte som minnes etableringen av den såkalte Hydrogenveien for snart ti år siden.
– Hittil har vi hatt demonstrasjonsstasjoner. Dette er startskuddet for utbygging av en permanent hydrogeninfrastruktur, sier daglig leder Ulf Hafseld i Hyop AS, som driver stasjonen, til Teknisk Ukeblad.
Startskudd også i 2007
Hafseld innrømmer med et smil at han brukte begrepet «starten på en permanent hydrogeninfrastruktur» også under åpningen av fyllestasjonen på Herøya i 2007.
Det er kanskje litt betegnende for en teknologi som har gått litt i rykk og napp, og som særlig her til lands har havnet fullstendig i skyggen av elbilene.
Men kanskje er det god timing å nå bygge stasjoner som er dimensjonert for å håndtere mer enn kun et mindre antall biler.
Eksempelvis er industrigiganten Toyota i full gang med å serieprodusere sin første brenselcellebil, Mirai, som nå er lansert i Danmark, Tyskland og England og kan komme til Norge om et drøyt år.
Les også: Hadde mål om 400 solgte – 1.500 allerede bestilt
De nye lokaliseringene
Hyop overtok Statoils hydrogenstasjoner for fire år siden.
Det er en aldri så liten ommøblering og oppgradering av fyllestasjonene Hyop nå er midt oppe i:
- Stasjonen som fredag åpnet ved Oslo lufthavn, sto opprinnelig i Drammen. Den ble fraktet til Gardermoen i juni.
- I løpet av dette året eller tidlig i 2016 skal hydrogenstasjonen på Statoil på Økern flyttes til Bærum, ved E18.
- I samme periode skal stasjonen på Gaustad flyttes til et annet sted sentralt i Oslo.
- I tillegg planlegges det en ny stasjon i Skedsmo, ved E6.
- Stasjonen på Herøya blir stående.
– Gaustad, Økern og Drammen fungerte bra i en demonstrasjonsfase. Men skal det bli noe av dette, må vi flytte til steder hvor det er mulighet til å vokse og øke kapasiteten. Når disse er på plass, vil vi ha et godt nettverk og en robust infrastruktur for innfasing av de første to-tre tusen hydrogenbilene i hovedstadsregionen, sier Hafseld.
Hyop driver også en mindre demonstrasjonsstasjon for Kunnskapsbyen Lillestrøm.
Les også: Japan lærer hydrogen i Norge
Begrenset kapasitet i starten
Hyop-stasjonene som den nye ved OSL har en begrenset kapasitet i dag, rundt 20 kg hydrogen om dagen. Det holder kun til fire fulle tanker for eksempelvis en Hyundai ix35 brenselcellebil.
– Vi jobber med å optimalisere forsyningsmodellen slik at vi kan levere 30-40 kg per dag. Vi søker finansiering til utvidelse med elektrolysører for produksjon på stedet og en kapasitet på 200-300 kg i døgnet, opplyser Hafseld.
Helt i starten er det uansett kun én bil på flyplassen som jevnlig vil ha behov for å tanke.
Oslo lufthavn kjøpte sin første hydrogenbil i fjor. Dette er en Hyundai ix35 FCEV som brukes av lufthavnsbetjentene i Airport Patrol.
Miljøsjef Tom Erling Moen i Oslo lufthavn sier i en pressemelding at selskapet ønsker å legge til rette for nullutslippskjøretøy både lokalt, i tilbringertjenesten og for eksterne brukere.
– Vi skal fase ut bruken av fossilt drivstoff på egne kjøretøy. Det betyr at vi må teste ulike teknologiske løsninger som biodrivstoff, elektrisitet og hydrogen, sier han.
Les også: For to år siden kostet denne 1,2 millioner kroner ny. Nå selges den for under halvparten.
På P5
Etableringen av stasjonen på Gardermoen er et samarbeid mellom Akershus fylkeskommune, Avinor og Kunnskapsbyen Lillestrøm.
Den nye stasjonen ligger på langtidsparkeringsplassen P5 og skal kunne forsyne både flyplassiden og dem som ferdes til og fra Oslo lufthavn, for eksempel drosjer.
– OSL er en interessant case med potensielt en større flåtesammenslutning som sokner til en stor hydrogenstasjon. Selv om dagens stasjon har begrenset kapasitet, er det en viktig start på en gradvis utbygging av sterkere infrastruktur, sier Kristian E. Vik i Kunnskapsbyen Lillestrøm som har ledet en forstudie som har vudert muligheter for bruk av hydrogen ved flyplassen (H2OSL).
Han peker på at erfaringene som gjøres her være et viktig grunnlag for Avinors videre satsing på hydrogen, for eksempel på Bergen lufthavn Flesland og Trondheim lufthavn Værnes.
Flere flyplasskjøretøy
Ifølge Vik har de i prosjektet sett på mange prototyper på ulike flyplasskjøretøy med brenselceller om bord. Mange av dem har vært til testing en stund i Tyskland.
– Det som nok er mest modent, er bagasjetraktorer. Det er ganske små kjøretøy og som krever for mye ladeareal og nedetid dersom de var helelektriske. Gaffeltrucker med hydrogendrift, primært til innendørs bruk, er også solgt i mange tusen eksemplar. Pushbacktraktorer kan også være aktuelle på sikt, sier han.
Les også: Se den nye Tesla-en fra innsiden