Fire nye hydrogenstasjoner i år og ytterligere fem neste år.
Uno-X Hydrogen AS vil gjøre det praktisk mulig å kjøre hydrogenbil i hele Sør-Norge.
– Dette er i grunn et minimum av hva vi har tenkt å få til i løpet av de kommende to årene, sier Roger Hertzenberg, daglig leder i Uno-X Hydrogen AS, til Teknisk Ukeblad.
Dette er et nytt selskap, der Reitangruppens drivstoffselskap Uno-X-gruppen eier 51 prosent og hydrogenselskapet NEL eier 49 prosent.
- Det finnes knapt hydrogenbiler: Allerede konkurrerer selskapene om å levere drivstoff
Bergen og Oslo i sommer
I desember i fjor varslet disse aktørene at de hadde planer om å rulle ut minst 20 nye hydrogenstasjoner i Norge innen 2020.
Nå foreligger en mer konkret utbyggingsplan:
- Bergen – sommer 2016
- Oslo – sommer 2016
- Akershus 1 – høst 2016
- Akershus 2 – høst 2016
- Trondheim, Bergen, Stavanger, Hamar, Kristiansand - 2017
Samtidig skal det nevnes at dette fortsatt avhenger av offentlig støtte.
Selskapet har søkt Enova om midler til alle disse stasjonene, med unntak av den i Bergen og den ene i Akershus.
– Med de positive signalene fra Enova og politisk, både lokalt, regionalt og nasjonalt, blir jeg overrasket om vi får tommel ned, sier Hertzenberg.
- Koster mindre og yter mer: Så store framskritt har Toyota gjort med sin hydrogenteknologi
20 er kun en start
I januar fikk NEL 7,5 millioner kroner i støtte fra Enova for å demonstrere en ny og mer effektiv fyllestasjon for hydrogen.
Dette er et teknologiutviklingsprosjekt der NEL skal demonstrere siste generasjon fyllestasjon med bedre virkningsgrad og større fleksibilitet enn det dagens stasjoner har.
Dette blir den ene av stasjonene som skal bygges i Akershus til høsten.
Nøyaktig hvor de øvrige stasjonene skal bygges, er ennå ikke spikret.
– Vi har mange alternative etableringssteder for nye stasjoner. Ikke minst i forbindelse med vårt eget etablerte stasjonsnettverk og Reitan Eiendom. Generelt satser vi først på de store byene med størst marked og så med korridorene. Men vi har ikke planer om å stoppe med 20 anlegg. Det er kun første skritt på veien, understreker Uno-X-lederen.
- Null til hundre på under sju sekunder:Audi lanserer lynkjapp hydrogen-suv
Konkurranse
Parallelt er selskapet Hyop AS i ferd med å bygge ut og ruste opp fem hydrogenstasjoner i Oslo-regionen i løpet av 2016.
Selskapet har i dag fire hydrogenstasjoner i drift: Gardermoen, Herøya ved Porsgrunn og Økern og Gaustad i Oslo.
I løpet av 2016 skal Økern-stasjonen flyttes til Høvik i Bærum kommune og Gaustad-stasjonen flyttes til Ryen.
– Skal vi få til et velfungerende marked for hydrogen, er det avgjørende med konkurranse. Nå i startfasen er vi i samme båt. Vi ønsker begge introduksjon av hydrogen som alternativt drivstoff for transportsektoren, og må spille på lag selv om vi er i konkurranse om kundene, sier Hertzenberg.
- NEL står for «norsk elektrolyse», og selskapet har visstnok en del hemmeligheter som gjør deres elektrolysører energieffektive: «Coca-Cola-oppskrift» kan gjøre hydrogen til nytt norsk industrieventyr