Det er ikke ofte selskaper forteller oss hvor utviklingen går på lang sikt, men Canal Digital Satellitt har funnet ut at det vil de gjøre.
De har offentliggjort et samarbeid med engelske NDS om det de kaller neste generasjons TV-plattform.
NDS er en stor konkurrent av Canal Digitals søsterselskap på kryptering, men samarbeidet omfatter naturlig nok ikke selve krypteringsløsningen. Den får søstra beholde.
Den nye plattformen skal se dagens lys i andre halvår neste år, så et er ingen grunn til å haste ned i elektronikkbutikken.
Les også: Slik streamer NRK OL på nett
Mer enn TV
Canal Digital er ikke alene om å tenke på fremtidens TV-plattform. Det gjør konkurrentene også.
Nå handler det ikke lenger bare om å tilby lineær-TV som må sees på en TV. Kundene har alle slags dingser hvor de kan nyte lyd og bilde. Nettbrett, PC-er og mobiler kryper raskt innpå området til TV-en. Og det er mer som truer enn enheten kundene ser TV på.
Folk vil ha mer enn lineær-TV. De vil leie film, se på opptak fra nettskyen eller harddisken, og ikke minst integrere sosiale nettverk der de er.
Les også: Ny app gir bedre nett-TV
Nye konkurrenter
Konkurransebildet er også i ferd med å dreie. Markedet er ikke bare en kamp mellom Canal Digital, Riks-TV, Get, Viasat og Altibox. Ny aktører er på vei inn.
Netflix med sin nettbaserte abonnementsmodell har varslet at de vil dukke opp i Norge, og alle venter ennå på hva Apple vil gjøre.
Google ligger heller ikke på latsiden og har sett seg ut TV-en som et fremtidig vekstmarked som passer perfekt inn i deres søke - og informasjonsverden.
Les også: TV-selgerne kan for lite om TV
Vil bli best på brukeropplevelse
- Samarbeidet med NDS gjør at vi får tilgang til et vell av funksjonalitet gjennom den programvareplattformen de har bygget. Det vi skal jobbe med fremover er å bruke disse mulighetene til å lage et brukergrensesnitt som både er svært enkelt og intuitivt og samtidig kan kontrollere alle de nye funksjonene vi bygger opp.
- Kundene vil få glede av tilbudet vårt, ikke bare på TV-en, men på alle slags digitale enheter enten de er hjemme eller på farten, sier produkt- og markedsdirektør i Canal Digital, Tone Krohn Clausen.
Les også: Alt du bør vite om 3DTV
Ny boks
Med en ny plattform kommer vi nok en gang ikke utenom en ny boks.
Det må til om Canal Digital skal få den kraft og kapasitet de ønsker seg. Og denne gangen holder det ikke å koble den sammen med parabolantennen.
Full glede av den får man først når den knyttes til en rask internettforbindelse. Vil du bruke sosiale medier, se catch-up-TV, YouTube, Facebook og andre tjenester må på du på nett.
- Denne boksen vil også få en form for automatiske opptak som analyserer innholdet på satellittkanalene og tar opp programmer som går inn i ditt bruksmønster. Vi kommer også til å utvikle de plattformen vi har i mange år fremover. Noen av de funksjonene vi utvikler vil de som bruker den nye ADB-boksen også få tilgang, sier Krohn Clausen.
Les også:
- Som å gå fra sorthvitt til farge-TV