Samtidig som det danske folketinget har gitt klarsignal for byggingen av verdens lengste senketunnel, Femern, mellom Danmark og Tyskland, er danske Cowi og Dissing+Weitling engasjert for å bygge verdens bredeste senketunnel.
Senketunnelen blir en del av en ny forbindelse mellom byene Shenzhen og Zhongshanover i syd-Kina.
Reduserer trafikk i byen
Den 24 kilometer lange forbindelse vil bestå av to kunstige øyer, to bruer og verdens bredeste senketunnel.


Den delen av strekket som bygges som senketunnel vil være knappe syv kilometer lang.
Hele anlegget vil ha seks kjørebaner i begge retninger og en kapasitet på 90.000 biler i døgnet.
Den nye forbindelse skal være med på å løfte området rundt Guangdong og Pearl River-deltaet, skriver Cowi på sine hjemmesider.

– Den vil skape en mer direkte forbindelse mellom den vestlige og nordlige delen av vannet og dermed minske trafikken gjennom Guangdong, samtidig som den åpner for vekst, sier Lars Hauge, regiondirektør i COWI Danmark i pressemeldingen.
- Les også: Som en «varm kniv i smør»: Bli med om bord i den største tunnelboremaskinen i sitt slag i Norge
Utfordrende konstruksjon
Området fjordkryssingen skal bygges i har vindstyrker helt opp til 300 km/t, noe som gjør brua ingeniørmessig utfordrende.
I tillegg er grunnforholdene i området er krevende.
– Vær- og grunnforhold har spilt en stor rolle for konstruksjonens utforming, sier Poul Ove Jensen, arkitekt ved Dissing+Weitling til dr.dk.

Han viser til at det brede brudekket skal gjøre brua bedre rustet mot tyfoner ved at det bedrer bruas stabilitet.
Likner en drage
I designet har arkitektselskapet latt seg inspirere av landet konstruksjonen skal bygges i.
.png)

– Øyen er formet som en klassisk kinesisk drage, sier Jensen.
Og forteller at hele konstruksjonen ser ut som en enorm drage med hale når man ser den ovenfra.