Etter en måned med sjøprøver, la taubåten kursen mot Norge 14. januar.
Borgøy er verdens første taubåt som går på LNG. Gassmotorene er levert av Rolls-Royce.
Ved å bruke gass i stedet for marin olje, går utslipp av CO2 ned med ca. 26 prosent, NOx med 80-90 prosent mens sot og svovelpartikler er eliminert fra eksosen.
Les også: Skipskraftverk kan spare Bergen for utslipp tilsvarende 50.000 biler
Tyrkia-bygg
Verftet Sanmar har lang erfaring med bygging av taubåter med ca. 70 leverte, men dette var første med gassmotor. Fartøyet skulle vært levert høsten 2013.
Den 35 meter lange og 15.4 meter brede taubåten er utstyrt med to gassmotorer, hver på 1.700 kW, med direkte drift på propell. Gasstanken er på 90 m³.
Buksér og Berging skal bruke LNG-fartøyet sammen med en konvensjonell taubåt til eskortetauing på en 10-årskontrakt med Statoil ved prosessanlegget på Kårstø.
Les også: Her er Norges første vogntog til sjøs
Grønn profil
Buksér og Berging fikk kontrakten med Statoil på grunn av miljøprofilen med LNG-drift.
Buksér og Berging AS har i dag kontrakt på taubåter til Statoils anlegg på Mongstad og Melkøya.
– Vi vet at Statoil er opptatt av miljø, og presenterte vårt LNG-drevne konsept. Vi utviklet det videre sammen med Rolls-Royce, som leverer motorer og hele propulsjonssystemet, og la det inn i vårt anbud, sa adm. dir. John A. Nielsen i B og B i 2011 da kontrakten ble inngått.
Hjelperor
Eskortefartøyene brukes til å assistere de store skipene med manøvrering, og som nødror dersom skipene skulle miste ror- eller motorkraft.
Et slep festes i akterenden av skipet, og eskortefartøyet legger seg ut bak og på siden for å kunne nødstyre skipet.
Eskortefartøyene må derfor være kraftige og dimensjonert med tilstrekkelig styrekraft for å kunne nødstyre et skip med ror- eller maskinhavari.
Eskortetaubåten regnes som en kraftig plugg med en trekkraft (bollard pull) på 68 tonn.
Les også:
Slik kan Barentshavet se ut i 2030