Verdens lengste flyrute uten mellomlanding tilhører Qantas og Airbus.
Ingen verdensrekord
Mandag landet selskapets Airbus A380 på Dallas-Forth Worth lufthavn i Texas, USA etter cirka 15 timers flygning hjemmefra i Sydney, Australia.
Da hadde superjumboen tilbakelagt en distanse på 7.454 nautiske mil/13.804 kilometer.
I flere norske medier tirsdag beskrives dette som ny «verdensrekord».
Men det skal sies at Qantas har fløyet denne ruta siden 2011. Det nye nå er at deres Boeing 747-400ER får avløsning av A380-800.
– Dermed får vi ti prosent flere seter, bedre drivstofføkonomi og evnen til å fly direkte tilbake til Sydney, forklarer Qantas-sjef Alan Joyce til australske news.com.au.
Les også: SAS får verdens lengste 737-rute
De fem lengste
Uansett er Sydney-Dallas verdens lengste eksisterende nonstop flyrute foran Atlanta-Johannesburg (7 334 nm/13 582 km) som flys av Delta med Boeing 777-200LR.
Deretter følger tre ruter til Los Angeles:
Ethiads rute fra Abu Dhabi med B777-200LR (7.291 nm/13.502 km), Emirates' rute fra Dubai med A380-800 (7.246 nm/13.420 km) og Saudias rute fra Jeddah med B777-300ER (7.240 nm/13.409 km).
Tre lengre A340-500-ruter
Faktisk er det tre nå nedlagte nonstopruter som i distanse er lengre enn Sydney-Dallas.
Alle rutene ble fløyet med rekkevidde-sjefen fra Airbus, A340-500, som nå er tatt ut av trafikk.
Den lengste og mest kjente er Singapore Airlines flight SQ21 mellom Singapore og Newark. Korteste distanse mellom disse punktene er 8.285 nm/15.345 km, ruta var gjerne lengre for å utnytte gunstige jetstrømmer.
Turen tok oppunder 19 timer og A340-500-flyet var innredet med kun businesseter.
Ruta ble lagt ned i fjor høst. Det samme ble samme selskaps rute fra Singapore til Los Angeles (7 621 nm/14 114km).
Den tredje langruta som nå er lagt ned, tilhørte Thai Airways som inntil for fem år siden fløy mellom Bangkok og New York (7 539 nm/13 963 km).
Les også: 14 630 kilometer nonstop
Boeing-dominans
På Wikipedias liste over de lengste flyrutene, dominerer Boeing. Den amerikanske produsentens B777-200LR og -300ER opererer 26 av de 30 lengste flygningene.
Regnskapet er i ferd med å balanseres ørlite grann ettersom Emirates i løpet av året setter inn A380 i stedet for B777 på sine ruter fra Dubai til San Francisco, Houston og Dallas.
Les også:
Flyplassen til en av verdens største byer får én terminal