For over ett år siden startet sammensettingen av Goliat-plattformen i tørrdokken til Hyundai Heavy Industries i Sør-Korea. Nå ruver den godt på ett av verdens største skipsverft.
Skrogdelen er ferdig bygget og toppsiden begynner å ta form.
– Den store boligmodulen har blitt bygget på en nærliggende øy. Det var et spektakulært syn da den tidlig om morgenen 7. november kom inn mot land på en svær lekter, sier kommunikasjonsdirektør i Eni, Andreas Wullf til Teknisk Ukeblad.
Les også: Goliat-utsettelse kan gi staten milliardtap
Gigantisk kran
Hyundai Heavy Industries benyttet en av verdens største kraner til å løfte modulen om bord.
Den femetasjes modulen veier 1100 tonn.
Dette krevde at 85 prosent av kapasiteten til kranen ble utnyttet.
Goliat-plattformen er over 100 meter i diameter, og fyller nærmest hele bredden i verdens største tørrdokk.
Plattformen er så stor at en del av tørrdokken må sprenges vekk for å kunne få enheten ut på sjøen.
Les også: Dette har gått galt med Goliat
Over ett år forsinket
Utbyggingen av Goliat-feltet er over ett år forsinket, blant annet på grunn av at koreanerne har hatt Skal diskutere Goliat-problemene med verftet norsk regelverk.
Nå virker det imidlertid som om de har skjønt poenget. På et stort banner på boligmodulen står det at den oppfyller Utenlandske verft trenger norsk kompetanse .
Wullf sier at prosjektet nå er i rute.
– I det store og hele går prosjektet i henhold til den nye tidsplanen. Men det er noen småting som må følges ekstra tett fremover.
Ifølge Eni blir boligkvarteret på Goliat meget moderne, med 5.000 kvadratmeter tumleplass og 120 enkeltrom.
Det har gått med over 650.000 arbeidstimer for å konstruere boligkvarteret, som er tilpasset arktiske forhold.
Les også:
Øver på oljevern med 75 kubikkmeter popkorn
Disse prosjektene sprekker med 40 milliarder