Rampekrysset ved tilslutningsanlegg 52 i Odense skal bygges om til et dynamisk ruteranlegg, skriver det danske Vejdirektoratet på sine hjemmesider.
Filbytte
Her kommer du inn på høyre side av veien ved inngangen til brua, svitsjer over til venstre side over brua og deretter svinger du enten av til venstre for å komme ned på veien under eller svitsjer tilbake til høyre side av veien igjen om du skal rett frem.
Det er nettopp venstresvingen som gjør at danskene vil prøve denne løsningen.
Denne skaper lett kø og stopp i trafikken fordi bilene som skal til venstre må krysse motgående trafikk for å kunne kjøre over på avkjørselsrampen.
Les også: Vil bygge motorvei fra London til New York
Trafikklys
For at filbyttet skal kunne skje blir det satt opp trafikklys på hver side av brua, men dersom du skal til venstre kan du altså kjøre av rampen uten å stoppe.
Løsningen skal åpne for at trafikken kan gå i ni retninger samtidig.
– Kapasiteten for avvikling av trafikk i et dynamisk ruteranlegg er vesentlig høyere enn i et tradisjonelt rampekryss. Med det nye anlegget vil adgangsforholdene til og fra Fynske Motorvej være fremtidssikret i forhold til den fremtidige utvikling i Odense. Anlegget vil også kunne håndtere en fremtidig utvikling av motorveien sør for Odense, som det er vedtatt en anleggslov om, sier det danske Vejdirektoratets anleggs- og driftsdirektør Jens Holmboe.
Les også: Rapport: Disse bildekkene kan være livsfarlige i regnvær
– Ikke ønskelig i Norge
I Vegvesenet i Norge sier sjefingeniør Tor Jakob Smeby at konseptet er prøvd i USA tidligere.
– Teoretisk har det mye for seg, men i Norge ønsker vi ikke slike løsninger. Vi bruker et lite antall standardløsninger som folk kjenner. Dette er et undervurdert trafiikksikkerhetspoeng, særlig på motorveier og andre barske veier. I USA er løsningen brukt i spesielle tilfeller der vanlige løsninger gir problemer med sikkerhet eller avvikling, sier Smeby til Teknisk Ukeblad.
Arbeidet med å bygge det nye anlegget skal etter planen starte i løpet av høsten i år, og forventes ferdigstilt innen utgangen av 2017.
Se for øvrig en video som forklarer konseptet her.
Les også: Derfor bruker de tre år på oppgradere to små gater i Oslo sentrum