Er elektrifisering av selve veien i større grad enn kjøretøyet den mest effektive måten å redusere klimagassutslippene fra tungtransport?
Det skal svenske myndigheter og svensk-tysk industri teste de kommende to årene.
Onsdag åpnet den såkalte Elväg E16 like vest for Gävle på den svenske østkysten.
Her skal lastebil-hybrider hente strøm fra kjøreledninger over motorveien.
To kilometer i første omgang
Elväg E16 er i første omgang en teststrekning på cirka to kilometer med kontaktledning 5,4 meter over det innerste kjørefeltet.
![På Elväg E16 er det satt opp stolper med 60 meters mellomrom som holder oppe kjøreledningen. <i>Foto: Tobias Ohls</i>](https://images.gfx.no/290x/1884/1884365/16179-014.jpg)
Teknologien er det Siemens som har tatt fram, og det er lastebiler fra Scania som skal testes der fra juni og i de kommende to årene.
Siemens har fra før en lukket teststrekning i Tyskland, men dette er den første på offentlig veg.
Når lastebilene kommer fram til elveien, går strømavtakeren på hytta automatisk opp og bilen går over til eldrift i hastigheter opp til 90 kilometer i timen og mater 750 volt likestrøm til lastebilens hybridsystem.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1338,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848265/hp_day2_ernesto_beach_robert_0342_shot_124%2520(1).jpg)
![Fra den offisielle åpningen onsdag 22. juni. <i>Foto: Tobias Ohls</i>](https://images.gfx.no/290x/1884/1884364/6K8A5892.jpg)
Skal man kjøre forbi et annet kjøretøy, kobles pantografen fra og forbrenningsmotoren starter.
Som Teknisk Ukeblad tidligere har skrevet, mener Scania at systemet vil kunne redusere drivstofforbruket med 80-90 prosent.
- Siemens og Volvo: Ladehybrider er det billigste buss-alternativet for Oslo
To elveiprosjekter
Den svenske trafikverket mener at i løpet av rimelig tid, cirka fem år, vil prosjektet kunne gi dem et godt beslutningsgrunnlag for hvordan de skal gå videre når det gjelder å løse problemet med CO2-utslipp fra tungtransport.
Region Gävleborg har som ambisjon om å elektrifisere hele den 110 kilometer lange strekningen Gävle og Borlänge, noe som er kostnadsberegnet til 1,2 milliarder kroner.
![Scania G 360 4x2 hybridlastebil med Siemens-pantograf på hytta. <i>Foto: Tobias Ohls</i>](https://images.gfx.no/290x/1884/1884366/16179-006.jpg)
Går alt etter planen, kan systemet bli bygget ut langs de fleste motorveistrekninger både i Sverige og Tyskland, ifølge prosjektledelsen.
![ABB SmartPrat](https://images.gfx.no/80x/1672/1672165/ABB.png)
![Podcast: Slik kan hydrogenproduksjon bli mer bærekraftig](https://images.gfx.no/1000x333/2826/2826417/AdobeStock_241036056.jpg)
Det er jobbet med elektriske veier noen år i Sverige.
Etter en anbudskonkurranse har svenske myndigheter, det vil si Trafikverket, Energimyndigheten og Vinnova, besluttet å støtte to elveiprosjekter:
I tillegg til Elväg E16 støttes RoadArlanda, der konseptet er å bygge en strømførende skinne i veibanen mellom godsterminalen på Rosersberg logistikkområde og Arlanda Lufthavn.
- Nå kommer trolleybussene «tilbake»: 50 år etter at de fleste rutene ble lagt ned
Trolleytradisjoner
At det er Siemens som nå leder an i elveiprosjektet er ganske naturlig:
Selskapet utviklet den første trolleybussen og prøvekjørte den i Berlin allerede i 1882.
![Slike elektriske vogntog uten skinner skulle revolusjonere godstrafikken i Berlin rundt år 1900. <i>Foto: Teknisk Ukeblad arkiv</i>](https://images.gfx.no/290x/1884/1884392/1200036293.jpg)
Noen år senere var en lignende elektrifisering av vei for godstransport, som vi nå ser i Sverige, allerede i gang, omtalte Teknisk Ukeblad i 1902.
Lastebilene som skal delta i testingen av det moderne 2016-systemet, vil være parallellhybrider med relativt lite batteri.
Scania G 360-trekkvogna har et litiumionebatteri med en kapasitet på 5 kWh. Elmotoren yter 130 kW/1050 Nm.
Ifølge Siemens, er noe av poenget med eHighway-systemet at det skal være fleksibelt med tanke på valg av kjøretøy, konfigurasjon og drivlinje (se mer i videoen under).
- Scanias nye selvkjørende lastebiler: Kan gjøre gruvedrift langt billigere