Å nødlande et fly til havs er risikabelt.
Når flyet er utstyrt med en fallskjerm, ser situasjonen straks atskillig lysere ut.
Det var heldigvis tilfellet for den amerikanske flygeren som søndag fløy tom for drivstoff midt ute i Stillehavet.
Plukket opp av skip
Hendelsen skjedde 407 kilometer nordøst for Maui, som er den nest største av Hawaiiøyene.
Det er for langt til havs til at noen kan forvente å bli plukket opp av redningshelikopter med det aller første.
I stedet fikk hovedredningssentralen på Honolulu dirigert flyet i retning av cruiseskipet MS Veendam som var i nærheten.
Et av den amerikanske kystvaktens HC-130 Hercules-fly var på vingene og observerte og filmet skjermlandingen.
Flygeren kom seg over i ei redningsflåte klokka 16.44 og ble plukket opp av skipet klokka 17.21.
Det var en bølgehøyde på 2,7-3,7 meter og en vindstyrke på 40-45 kilometer i timen (liten kuling) ved havaritidspunktet.
Les også: Denne panserbilen er resultatet av hva Forsvaret lærte i Afghanistan
Lang flytur
Ifølge kystvakten startet flygningen startet i Tracy, California, som ligger 60-70 km øst for San Francisco.
Flyet må ha hatt med seg ekstra drivstoff, men åpenbart ikke nok, for en standard SR22 har en rekkevidde på i overkant av 800 nautiske mil med 45 minutters reserve.
Distansen Tracy-Kahului lufthavn er ganske nøyaktig 2 000 nautiske mil, uten at det er noen åpenbare muligheter for mellomlanding underveis.
Skjermlanding nummer 51
Den amerikanske flyprodusenten Cirrus har produsert oppunder 6 000 eksemplarer av SR20 og SR22 som begge leveres med redningsskjerm som standardutstyr.
Teknologien kaller de Cirrus Airframe Parachute System (CAPS) og ifølge produsenten var hendelsen ved Hawaii søndag den 51. gangen skjermen ble utløst.
Cirrus selv beregner at systemet har reddet 104 liv.
Det skjer dødsulykker med Cirrus-fly også, men det har ifølge produsenten aldri gått liv tapt i de tilfellene CAPS er blitt aktivert.
Imidlertid er det påpekt at ulykkesstatistikken til Cirrus faktisk bare ligger på gjennomsnittet sammenlignet med tilsvarende fireseters fly.
Det er blitt stilt spørsmål, som i disse artiklene Flynytt siterer, om CAPS kan gi flygere en falsk trygghetsfølelse eventuelt bidra til at de tar større sjanser enn de ellers ville gjort.
Les også: Dette hybridflyet bruker 30 prosent mindre drivstoff
BRS
CAPS ble opprinnelig utviklet av selskapet Ballistic Recovery Systems (BRS Aerospace) for Cessna 150/152 i 1993 etter å ha startet med teknologien elleve år tidligere.
Systemet består av utløserhåndtak, seletøy integrert i flykroppen, rakettmotor og fallskjermpakke.
Når håndtaket trekkes ned, skytes raketten ut og strammer seletøyet. Skjermen åpner seg deretter kontrollert og gradvis og flyets hastighet framover bremses opp. Når alt har stabilisert seg vil flyet henge flatt under kalottskjermen og drive med vinden.
Systemet er siden blitt skalert opp i to omganger for å tåle den økte vekten på Cirrus-skrogene.
Det kreves noe høyde ved utløsningstidspunktet: Minimum 400 fot ved plan flukt og 920 fot når flyet er i spinn.
Under skjermen har flyet en nedstigningshastighet på under 1700 fot i minuttet. Nedslaget beregnes å tilsvare et dropp fra fire meters høyde.
Reddet fire liv i Norge
Det første og hittil eneste tilfellet av skjermredning i Norge skjedde 28. mai 2010.
Alle fire om bord slapp uskadd fra det da et Cirrus SR20 på vei fra Stavanger lufthavn Sola til Jarlsberg flyplass i Tønsberg havnet i skyer med kraftig ising og turbulens, og flygeren utløste redningsskjermen slik at flyet krasjlandet i en ravine i Sirdalsheiene.
Ifølge havarirapporten hadde flygeren praktisk talt ingen erfaring med å fly kun basert på instrumenter, og kontrollen gikk tapt da han fikk vertigo samtidig som at det bygde seg opp is på vingene og trolig framskyndet steiling.
– Sannsynligvis var det et tidsspørsmål før flyet hadde kollidert med terreng. De ombordværende var i en livstruende nødssituasjon, og det er nettopp i slike tilfeller redningsskjermen kommer til sin rett, skrev SHT.
Les også:
Her kjører toget helt uten kjøreledning
Airbus lanserer erstatter for gammel Boeing-klassiker
Norge betaler for bremseskjerm til F-35 - jobben forsvant til Nederland