I USA får du opptil 100.000 dollar i bot og to års fengsel hvis du blir tatt med en slik i bilen. Ved et av Norges mest trafikkerte veikryss passerer det flere om dagen, ifølge nye målinger gjort av Forsvarets Forskningsinstitutt (FFI) i samarbeid med Post- og teletilsynet.
– Vi var kjent med at sånne jammere finnes på internett, og kan kjøpes til en overkommelig penge fra Kina, for 500 kroner og oppover. Vi ser at de har blitt mer utbredt, forteller prosjektleder ved FFI, Richard B Olsen.
Uten at han kan gi eksakte tall, forteller Olsen at målingene viser at flere av de vanligste jammer-typene passerer Ryen-krysset i Oslo hver dag.
I Norge finnes ingen bestemt lovgivning mot GPS-jammere, men bruken inngår i eksisterende forbud mot bruk av radiosendeutstyr.
Les også: Bil-GPS-en blir smartere
Enkel teknologi
Noen av GPS-jammerne er så enkle at det kan plugges til sigarettenneren i bilen. Jammere sender ut et signal som drukner signalet fra GPS-satelitter i en omkrets på mange hundre meter.
Teknisk Ukeblad har hatt kontakt med Politidirektoratet og Nasjonal Sikkerhetsmyndighet, uten at noen har gode svar på hva slike jammere brukes til i Norge.
Richard B. Olsen tenker seg at det kan være yrkessjåfører som vil hindre arbeidsgivere som har flåtestyringssystemer å se hvor de er.
– Det er jo nærliggende å tenke det, uten at jeg har belegg for å si det. Det kan jo vel så gjerne være folk som ikke vil at ektefellen skal se hvor de er, ler Olsen. – Det er flere mulige kandidater, legger han til.
Politet har heller ingen opplysninger om bruk av GPS-jammere ved tyveri av båter og biler med GPS-sporing.
Les også: Ny GPS sier ifra om broen er for lav
Sårbart
FFI har folk med kjennskap til GPS-jamming, som ofte blir brukt i militær sammenheng. De ble derfor bedt av sivile myndigheter om å undersøke bruken av disse ellers i samfunnet.
Satelittnavigasjonssystemer som GPS, og etter hvert det europeiske Galileo-systemet, spiller en stadig viktigere rolle i samfunnet, særlig for uttrykningsetater. Målet var å finne ut hvor sårbar teknologien er for jammere i enkeltspersoner besittelse.
Målingene ble gjort ved å sette en modifisert GPS-mottaker ved det tungt trafikkerte Ryen-krysset og utenfor FFIs kontorer på kjeller.
– Vi har undersøkt ulike jammere, som sender ut ulike signaler. Ved å se på ulike parametere som posisjon og tid, kan vi kjenne igjen hvordan modelltypene forstyrrer måleinstrumentet.
Les også: Slik sporer du din stjålne sykkel
Arrestert av FBI
I USA ble en trailersjåfør arrestert av FBI da det ble oppdaget at hans jammer forstyrret systemer på Newark-flyplassen i New Jersey. Han oppga at han brukte jammeren for å hindre at arbeidsgiveren så hvor han var, og ble ilagt en saftig bot på 32.000 dollar.
GPS-sporing av yrkessjåfører er ikke ukjent tema i Norge. I februar i fjor tapte søppelbilsjåføren Jørn Roar Rollstad saken mot sin arbeidsgiver i høyesterett, etter at GPS-kontroll av bilen hadde avslørt urettmessige pauser. Men om det er dette jammerne brukes til, har Teknisk Ukeblad ikke fått bekreftelser på.
Norsk Lastebileierforbund opplyser til Teknisk Ukeblad at de ikke har kjennskap bruk av jammere blant norske lastebilsjåfører. Kommunikasjonsrådgiver Kari Brun Ågotnes sier tvert i mot at slik blokkering ikke ville hatt en hensikt.
– Da vil jo arbeidsgiver stille spørsmålstegn ved det at de ikke får inn signal. Har du rent mel i posen, er det ingen gevinst med å ha en GPS-forstyrrer. Tvert i mot er GPS et dokumentasjonsverktøy og en trygghet for en arbeidstaker. Det er helt andre måter å skaffe seg en ekstra pause på.
Les også:
Kina vil ha global dekning for sin GPS-variant i 2020
Økte fartsgrenser skal gi tryggere veier