På grunn av mangelen på innendørs sykkelbaner i Norge, ble norgesmesterskapet i banesykling i januar holdt i Polen.
– Det er andre år NM i banesykling holdes i Warszawa, det er beklagelig at en så stor sport som sykkelsporten ikke er høyere prioritet i Norge, sier formann i Sola sykkelklubb, Tor Helge Skretting.
Skretting har siden 1986 jobbet aktivt for å få bygget en innendørs velodrom, som sykkelbanene heter, i Norge.
Byggstart i 2015
Nå ser det ut til at drømmen hans vil gå i oppfyllelse. Bakgrunnen er at Sandnes, Stavanger, Sola og Randaberg kommune for noen år siden inngikk en avtale om å bygge fire innendørshaller i de fire kommunene.
I ettertid har Stavanger fått en skøytehall, Randberg en fotballhall og Sandnes en friidrettshall. Nå som det er Sola sin tur, ønsker kommunen en innendørs sykkelbane.
Planene er allerede i gang, og i budsjettet for 2015 har kommunen satt av rundt 50 millioner kroner til ulike infrastrukturkostnader som vei, vann,avløp, regulering og tomterverv.
– Vi har opprettet en gruppe bestående av Sola sykkelklubb, Rogaland sykkelkrets, sykkelforbundet og styringsgruppen for Folkehallene som jobber med forarbeidet og håper på å komme skikkelig i gang i løpet av sommeren, sier Torbjørn Høyland i Sola kommune.
Les også: Nordmenn prosjekterer spektakulær hengebru i Chile
Håper på statsstøtte
Byggstart er så langt planlagt i 2015, men forutsetter støtte fra staten. Prisen, utover de 50 millionene kommunen har satt av, er beregnet å være 214 millioner kroner.
– Halvparten av dette håper vi å få tilskudd fra staten til. Resten deles på de fire kommunene i henhold til antall innbyggere, sier Hovland.
Som har stor tro på at staten vil stille med de ønskede midlene.
– Et sykkelvelodrom vil bety mye nasjonalt for hele sykkelmiljøet i Norge. Bruken vil ikke være avgrenset til lokale ryttere, men kunne brukes av syklister over hele landet, sier han.
Les også: Dette er et av norgeshistoriens største rivingsprosjekter
Kompetanse fra utlandet
Det er ikke første gangen et sykkelvelodrom planlegges i Norge. Hovland forteller at planene tidligere har stanset på grunn av manglende politiske vedtak.
– Men siden vi her er fire kommuner som ønsker å ta del i finansieringen har jeg tro på at velodromet endelig vil bli realisert, sier han.
Etter planen skal hallen være ferdigbygget i løpet av 2016. Den skal være mellom 10.000 og 12.000 kvadratmeter, og inneholde en sykkelbane som er rundt 250 meter lang, og 7,5 meter bred.
Siden det blir Norges første innendørs velodrom regner Hovland med at det vil bli behov for å hente kompetanse fra utlandet.
– Et velodrom er teknisk vanskelig å bygge, så jeg regner med at vi må til utlandet for å finne kompetansen som trengs, sier han.
Les også: Her blir ferskt, nylaget stål forbudt
Utfordrende med dosering
Også Skretting mener utbyggingen forutsetter utenlandsk kompetanse.
– De fleste baner rundt i verden som brukes til konkurranser er designet av Tyske Schuermann. Om vi skal bygge et anlegg som kan brukes til internasjonale konkurranser vil det være behov for deres kompetanse, sier han.
Det er doseringen på siden av anlegget som fører til utfordringer.
– Det vil være mellom 12 og 14 grader dosering på langsidene, og helt opp mot 45 grader i svingene. For de som ikke har jobbet med denne type anlegg tidligere vil det kunne være veldig utfordrende, sier Skretting.
Les også:
Gulvet klikkes allerede på plass. Nå kommer «klikkveggen»