– Sommerprosjektene er nok en av de viktigste kanalene vi rekrutterer gjennom, sier teknologiarkitekt Jonny Mauland hos Accenture.
Han har ledet ett av sommerens ni it-prosjekter der studenter får prøve seg på ekte arbeidsoppgaver.
Oppgang
De siste årene har interessen for slike "internship" økt kraftig.
Hos Accenture har søknadsbunken doblet seg på to år, og 1300 søkte om plass i selskapets norske sommerprosjekter.
34 slapp gjennom og ble med på en hektisk sommer:
I løpet av seks uker skal prosjektgruppen gjennomføre analyse og designfase og snekre ferdig en løsning som settes i produksjon.
Les også: Fikk designe skip i sommerpraksis
Kanal nummer én
Dette koster tid og ressurser for selskapene, men gir god uttelling for rekrutteringen.
– Sommerprosjektene er veldig viktige for rekruttering. De oppfattes som en positiv opplevelse for studenene og er kjempepopulære blant oss ansatte, sier Mauland til Teknisk Ukeblad.
I løpet av sommerukene har Accenture fått langt bedre kjennskap til studentenes kvaliteter enn hva en ordinær ansettelsesprosess gjør.
Kontrakter på gang
Og ansettelser blir det.
– Mye av grunnen til sommerprosjektene er å tilknytte oss de beste studentene. Nå kommer en prosess for å formalisere ansettelsesprosesser, der vi ser hvem som eventuelt ønsker å være med oss videre og hvilke vi vil ha med videre, forklarer arkitekten.
Les også: Nå kan du starte ingeniørstudiet på Bali
CRM
Mauland hadde med seg tre norske studenter fra henholdsvis NTNU, Universitetet i Oslo og Brunel University i London - sistnevnte gjennom et samarbeid med NITH.
De laget en skybasert crm-løsning for Sagene frivilligsentral i Oslo, basert på en løsning fra Salesforce.
Sentralen håndterer en stab av frivillige som hjelper andre mennesker i lokalmiljøet, som innkjøp for eldre og bistand med lekser for barn.
– Her har de til nå gjort planlegging og administrasjon med penn og papir. Det finnes et gammelt it-system, men det er så kronglete at de vegrer seg for å benytte det. Så hverdagen var ikke så effektiv som den kunne ha vært. Derfor ville vi lage et nytt og modene verktøy for dem, slik at de kunne bruke mer tid på å hjelpe og mindre tid på administrasjon, sier Mauland.
Gratis
Med en skybasert løsning fikk sentralen en fleksibel løsning som ikke fordrer en server i eget hus.
Salesforce bidro med gratislisenser, som finnes for organisasjoner som ikke driver på profittbasis.
Også Accentures bidrag var uten honorar og er en del av selskapets samfunnstrategi, kalt Corporate Citizenship Council.
Les også: Her blir du premiert for nytenkning
Løsningen
I løpet av de seks ukene jobbet prosjektgruppen på fem iterasjoner i tett samarbeid med Sagene frivilligsentral.
Løsningen ble et verktøy som:
- registrerer alle frivillige og brukere som er knyttet til sentralen.
- registrerer de oppdragene som de frivillige hjelper brukerne med.
- oppretter og administrerer arrangementer som sentralen arrangerer i lokalmiljøet, som norskkurs, fotballdager og skiturer.
- registrerer hvike typer oppdrag ulike hjelpere ønsker å jobbe med, og om de kan jobbe dag, ettermiddag eller kveld - eller i høytider.
Algoritme
– Når et oppdrag er opprettet, kan du få systemet til å kalkulere og komme opp med forslag til hvilke av de frivillige som er best match, basert på om de er ledige, om de tidligere har et godt forhold til brukerne og om de ønsker å jobbe med denne typen oppgaver. Rett og slett en algoritme på match, forklarer Mauland.
Accenture satser på at løsningen blir såpass vellykket at den kan benyttes også av andre frivilligsentraler i landet.
Les også: Her er Norges beste studentbedrifter
Unge IT-ingeniører får ikke jobb