I overkant av 90 prosent av all godstransport skjer sjøveiene.
Rundt 100.000 containerskip, tankere, gasskip, godsfartøy, bulkskip, passasjerskip, spesialskip, ferjer og militærfartøy trafikkerer verdenshavene.
Kontinuerlig infostrøm
Alle skip over en viss størrelse må ha AIS-utstyr. AIS (automatic identification system) sender kontinuerlig ut informasjon om skipets posisjon, hastighet og retning.
Et landbasert system mottar informasjonen.
I Norge er det Kystverkets basestasjoner som samler inn informasjonen fra skipenes AIS-transpondere, som sender informasjonen hvert andre sekund.
Les også: Norsk verft bygger luksusyacht som kan navigere i drivis
Kombinerer himmel og hav
Mer og mer av jordas overflate dekkes av satellitter som også fanger opp AIS-signaler.
Det gjør det mulig å lage en slik animasjon som også dekker de store havområdene.
Bevegelsene til deler av verdensflåten er her fanget opp i en kombinasjon av den nyeste land- og satellittbaserte AIS-teknologien til FleetMon og partner Luxspace.
De har spesielt sett på de tett trafikkerte områdene ved Malakkastredet, Suezkanalen, Gibraltarstredet og Panamakanalen.
Les også: Kystverket har lett og lett etter argumenter mot skipstunnel – finner ingen
Norsk AIS-prosjekt
I Norge benytter Safetec AIS-signaler i et større prosjekt for å unngå skipsulykker.
Safetec analyserer informasjonen om hvor skip har seilt, fart, kurs, destinasjon og sammenholde det med Sjøfartsdirektoratets oversikt over skipsulykker, hendelsesregisteret.
Les også: Dette er verdens største containerskip
Fjerner årsaker
Målet er å utvikle en modell som kan avsløre hva og hvilke forhold som kan føre til skipsulykker.
Arbeidet inngår som del av et større prosjekt, National Ship Risk Model, som begynte i regi av Norges forskningsråd 1. oktober i fjor og skal avsluttes i 2016.
Les også:
200 meter lange lasteskip skal dure over havet uten skipsfører
Slik kan skip seile lydløst i Arktis
Det kapteinen har i hånda kan bli det viktigste sikkerhetsverktøyet for en skipper