MOTOR

Her setter ingeniørstudentene fyr på en Peugeot iOn

Norges første fullskalaforsøk med brann i elbil.

Roald RamsdalRoald RamsdalJournalist
11. okt. 2013 - 09:31

Branningeniørstudentene Siril Hegén Agerup og Lisa Schei Blikeng lurte på hva som skjer dersom batteripakken i en moderne elbil begynner å brenne.

De to studentene som nå er ferdig utdannede branningeniører satte fyr på elbilen under et kontrollert forsøk i regi av Høgskolen Stord/Haugesund.

I tillegg ønsket de å undersøke sikkerheten for brann- og redningsmannskaper under en brann i elbil. Oppgaven var bestilt av IF Skadeforsikring.

Les også: Slik forklarer Tesla-sjefen Model S-brannen

Verst tenkelig scenario

Det overordnede målet med oppgaven var å finne ut hvordan en brann i en elektrisk bil utvikler seg ved å utføre et fullskala brannforsøk.

Scenarioet for forsøket var verst tenkelig: En brann i batteripakken.

For å starte brannen, brukte de to studentene en industribrenner til å varme opp batteriet til mellom 150 og 200 grader for å fremprovosere en kortslutning.

Når en batteripakke med litium-ion magnesiumoksid blir varmet opp mot 200 grader, skjer det en intern kortslutning som fører til såkalt termisk runaway, dette leder videre til ytterligere temperaturøkning og brann i batteripakkens celler.

Peugeot iOn (2012 modell) har en batteripakke med cellekjemien litium-ion magnesiumoksid, som blir sett på som en av de tryggeste cellekjemiene brukt i moderne elbiler.

Video og temperaturmålinger

De to studentene installerte temperaturfølere flere steder i bilen, blant annet i batteripakken og under førersetet før forsøket.

I tillegg ble hele brannforløpet filmet (Se filmen øverst).

Etter brannen analyserte de temperaturmålingene sammen med videoen av brannforløpet. I forsøket så studentene blant annet på hvordan temperaturene i batteriet påvirker brannforløpet.

Studentene mener rapporten deres er interessant for elbilbrukere, redningsmannskaper, og folk som skal prosjektere parkeringshus og ladestasjoner.

Studentene mener rapporten deres er interessant for elbilbrukere, redningsmannskaper, og folk som skal prosjektere parkeringshus og ladestasjoner. Reidar Skrunes

Slik forløp brannen

  1. Industribrenneren ble startet under bilen
  2. Etter ni og et halv minutt ble det observert flammer inne i bilen.
  3. Etter 11 minutter ble industribrenneren skrudd av og trukket bort.
  4. Etter 30 minutter var bilen fullstendig overtent. Da viste termoelementene målinger på over 1000 grader inne i kupeen.
  5. Etter 90 minutter brant det kun med en liten flamme i den bakre delen av batteriet.

Ingen eksplosjoner

Ifølge de to studentene er dette det første fullskala brannforsøket med elektrisk bil i Norge. De to studentene forteller at de egentlig ble ganske beroliget av forsøket.

– Det virket ikke så farlig som vi kanskje hadde sett for oss, for vi visste jo ikke hva som kom til å skje før forsøket, forteller Siril Hegén Agerup til Teknisk Ukeblad.

«Observasjoner gjort under brannforsøket ga inntrykk av at brannen ikke utgjorde noen større fare for omgivelsene enn en brann i en vanlig bensin- eller dieselbil», skriver de i oppgaven.

«I denne elbilbrannen oppstod det ingen eksplosjonsartet brann eller høye flammesøyler», skriver de videre.

Høye temperaturer

Temperaturmålinger som ble gjort under brannforsøket viste høyere temperaturer på blant annet undersiden og den høyre siden av elbilen sammenliknet med tidligere forsøk med vanlig bensinbil. Dette var på grunn av varmen fra batteripakken.

Dersom de to studentene hadde hatt mer tid og ressurser, kunne de ønske å undersøke hvordan man best slukker elbilbranner. De kunne også tenkt seg å undersøke hva som skjer hvis det oppstår brann når flere elbiler står ved siden av hverandre.

– Det kunne vært aktuelt blant annet med tanke på hvor man bør plassere hurtigladere på utsiden av kjøpesentre, sier Agerup.

I oppgaven kommer de med enkelte anbefalinger. Blant annet at brann- og redningsetatene får et databasert informasjonssystem med nødvendig informasjon om den enkelte type elektriske bil for å effektivisere slokke- og redningsarbeidet.

Les også:

Dette kan skje dersom du kræsjer en elbil

Airbus dropper litium

Batteriet: Den nye bensintanken  

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.