SAMFERDSEL

Her skal det koste 200 kroner å kjøre dieselbil i sentrum

For å undersøke ulike løsninger på dieselproblematikken i byer, har Vegdirektoratet sammen med Miljødirektoratet invitert britiske politikere til å fortelle løsningen i London.
For å undersøke ulike løsninger på dieselproblematikken i byer, har Vegdirektoratet sammen med Miljødirektoratet invitert britiske politikere til å fortelle løsningen i London. Bilde: Colourbox.dk
4. aug. 2014 - 08:47

Alle dieselbiler som ikke lever opp til de aller nyeste forurensingskravene vil måtte betale en ekstraavgift når de kjører inn i London sentrum fra og med 2020, ifølge BBC.

Les også: Nytt EU-direktiv kan koste norske bileiere dyrt

Rammer alle gamle biler

Det koster allerede over hundre kroner for personbiler å kjøre inn i London sentrum. Når ekstraavgiften for dieselbiler trer i kraft vil det koste over 200 kroner for en personbil med dieselmotor å kjøre inn i den britiske hovedstaden.

Avgiften vil ramme alle dieselbiler som ikke lever opp til Euro 6-standarden, samt alle bensinbiler som er registrert før 2006.

Les også: Bru over «ingenting» er så viktig at den stopper togtrafikken

Aktuelt i Norge

I samarbeid med Miljødirektoratet har Vegdirektoratet invitert londonpolitikere for å lære av deres planlagte dieselpolitikk i Oslo i september.

– Vi har flere ganger foreslått miljødifferensiert trafikantbetaling i Oslo, og ser frem til å lære av løsningen de planlegger å innføre i London, sier Pål Rosland i Vegdirektoratet.

Også Samferdselsdepartementet ser på ulike muligheter for å redusere bruken av dieselbiler i byene, hovedsakelig Oslo og Bergen.

3. juli sendte departementet et brev til Bergen kommune hvor de ber kommunen komme med forslag til hvordan luftforurensingen fra dieselbiler bør håndteres i byen.

Les også: Er den Norges smarteste tunnel?

Behov for tiltak

For snart tre år siden søkte Oslo kommune om muligheten til å forby dieselbiler i sentrum. Etter grundige analyser fra Vegdirektoratet ble søknaden avslått.

– Om man forbyr dieselbiler i en by som Oslo vil det bare føre til at folk finner alternative veier, noe som vil gi alt for mye trafikk på sekundærveinettet. Det er ikke ønskelig. I tillegg til det er Oslo en by med adresser av stor betydning. Et forbud mot dieselbiler vil være umulig i en by med flere av landets største sykehus, sier Rosland.

Men legger til at Vegdirektoratet likevel mener det er behov for tiltak som kan redusere dieselutslippene i byen.

– Bilindustrien lovte at de skulle få bedre biler etter hvert som euroklassene ble strengere. Det skjedde ikke. Derfor har det vært viktig for oss å finne måter å redusere bruken av bilene i byområdene, sier han.

Les også: Denne eldgamle tunnelmetoden skal hindre katastrofe på Follobanen

Vil fremme bensinbiler

En aktuell løsning er da ifølge Rosland den som innføres i London.

– I dag har vi to likeverdige løsninger. For å få bilistene til å velge det alternativet som gir minst lokale utslipp må vi gjøre noen tiltak. Å sette en avgift på det alternativet vi ønsker at folk skal velge vekk har mange ganger vist seg å være effektivt. Bare se på piggdekkavgiften. Om det kostet det samme å kjøre med piggdekk som vanlige dekk ville langt flere fremdeles kjørt med piggdekk, sier han.

For å se på alternativene for å redusere dieselbruken i byene har Vegdirektoratet satt i gang et eget prosjekt som skal pågå i flere år fremover.

– Her jobber vi med å dokumentere reelt utslipp fra ulike biler, og skal utfra det se på tiltakene for å redusere bruken av nettopp disse bilene, sier Rosland.

Les også:

Politikerne vil ha buss - private kjemper for monorail i Stavanger

Sommervarmen skaper solslyng på jernbanen

– Ingen automatikk i at mer jernbane gir miljøgevinst  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.