Alle dieselbiler som ikke lever opp til de aller nyeste forurensingskravene vil måtte betale en ekstraavgift når de kjører inn i London sentrum fra og med 2020, ifølge BBC.
Les også: Nytt EU-direktiv kan koste norske bileiere dyrt
Rammer alle gamle biler
Det koster allerede over hundre kroner for personbiler å kjøre inn i London sentrum. Når ekstraavgiften for dieselbiler trer i kraft vil det koste over 200 kroner for en personbil med dieselmotor å kjøre inn i den britiske hovedstaden.
Avgiften vil ramme alle dieselbiler som ikke lever opp til Euro 6-standarden, samt alle bensinbiler som er registrert før 2006.
Les også: Bru over «ingenting» er så viktig at den stopper togtrafikken
Aktuelt i Norge
I samarbeid med Miljødirektoratet har Vegdirektoratet invitert londonpolitikere for å lære av deres planlagte dieselpolitikk i Oslo i september.
– Vi har flere ganger foreslått miljødifferensiert trafikantbetaling i Oslo, og ser frem til å lære av løsningen de planlegger å innføre i London, sier Pål Rosland i Vegdirektoratet.
Også Samferdselsdepartementet ser på ulike muligheter for å redusere bruken av dieselbiler i byene, hovedsakelig Oslo og Bergen.
3. juli sendte departementet et brev til Bergen kommune hvor de ber kommunen komme med forslag til hvordan luftforurensingen fra dieselbiler bør håndteres i byen.
Les også: Er den Norges smarteste tunnel?
Behov for tiltak
For snart tre år siden søkte Oslo kommune om muligheten til å forby dieselbiler i sentrum. Etter grundige analyser fra Vegdirektoratet ble søknaden avslått.
– Om man forbyr dieselbiler i en by som Oslo vil det bare føre til at folk finner alternative veier, noe som vil gi alt for mye trafikk på sekundærveinettet. Det er ikke ønskelig. I tillegg til det er Oslo en by med adresser av stor betydning. Et forbud mot dieselbiler vil være umulig i en by med flere av landets største sykehus, sier Rosland.
Men legger til at Vegdirektoratet likevel mener det er behov for tiltak som kan redusere dieselutslippene i byen.
– Bilindustrien lovte at de skulle få bedre biler etter hvert som euroklassene ble strengere. Det skjedde ikke. Derfor har det vært viktig for oss å finne måter å redusere bruken av bilene i byområdene, sier han.
Les også: Denne eldgamle tunnelmetoden skal hindre katastrofe på Follobanen
Vil fremme bensinbiler
En aktuell løsning er da ifølge Rosland den som innføres i London.
– I dag har vi to likeverdige løsninger. For å få bilistene til å velge det alternativet som gir minst lokale utslipp må vi gjøre noen tiltak. Å sette en avgift på det alternativet vi ønsker at folk skal velge vekk har mange ganger vist seg å være effektivt. Bare se på piggdekkavgiften. Om det kostet det samme å kjøre med piggdekk som vanlige dekk ville langt flere fremdeles kjørt med piggdekk, sier han.
For å se på alternativene for å redusere dieselbruken i byene har Vegdirektoratet satt i gang et eget prosjekt som skal pågå i flere år fremover.
– Her jobber vi med å dokumentere reelt utslipp fra ulike biler, og skal utfra det se på tiltakene for å redusere bruken av nettopp disse bilene, sier Rosland.
Les også:
Politikerne vil ha buss - private kjemper for monorail i Stavanger