Videoen øverst viser et F-35A som for første gang avfyrer maskinkanonen i lufta.
Kanonen skal være klar til bruk når de første nye kampflyene kommer til Norge i 2017.
- USAs nye strategiske bombefly: Under teppet skjuler de erstatteren til det legendariske B-52-bombeflyet
Tre salver
Testflygeren Charles «Flak» Trickey var den første til å teste gatlingvåpenet i lufta. Han skjøt tre salver: Først 30 skudd, deretter to ganger 60 skudd.
F-35A utstyres med en fireløps 25-millimeter GAU-22 som er montert innvendig rett over det venstre luftinntaket på flyet. Dermed beholdes stealthegenskapene.
F-35B og F-35C vil derimot måtte ha med seg kanonen i en våpenpod under buken dersom behovet er der.
Kanonen skal bli operativ på fly med blokk 3F-software i 2017.
Ifølge Lockheed Martin er det nå levert i overkant av 160 F-35 som samlet har akkumulert 42 700 timer i lufta.
- Risikerer å brekke nakken: Risikerer å brekke nakken: De letteste flygerne får ikke fly F-35
Tre sekunder
Foreløpig er det testflyet AF-2 som er blitt modifisert og som brukes til kanontesting.
De siste tre månedene har flyet testskutt på bakken i 13 forskjellige tester for å verifisere at kanonen er korrekt integrert med flyet.
Som Teknisk Ukeblad tidligere har omtalt, startet testskytingen med enkeltskudd 9. juni.
Deretter ble antall gradvis økt fram til hele kapasiteten på 181 skudd ble avfyrt i én salve 14. august.
Da ble alle prosjektilene sprutet ut på cirka tre sekunder med en skuddtakt på 3300/min.
- Nytt gjennombrudd for NSM? Hevder amerikanske krigsskip skal på tokt med norske missiler
Først med ny hjelm
Neste år skal maskinkanonen første gang integreres fullstendig med avionikken og operasjonssystemene på et vanlig produksjonsfly.
Da handler det blant annet om å beskyte både luft- og bakkemål ved hjelp av den nye hjelmen («helmet-mounted display system», HMDS generasjon III).
I oktober var for øvrig Norges første F-35-flyger, Morten «Dolby» Hanche, førstemann på flybasen Luke til å utstyres med tredjegenerasjons HMDS.
Foringen inne i hjelmen er frest ut etter en 3D-skanning av hodeskallen til Hanche for å sørge for at den sitter perfekt og er tilpasset øynene hans.
– Inntrykket så langt er godt. En forbedring i forhold til hjelmen vi bruker i F-16 ser ut til å være et mer nøytralt tyngdepunkt. Hjelmen er ikke så framtung. Det er en stor fordel fordi hjelmen ikke vil ha like stor tendens til å rotere fremover ved g-belastning. Den spesialtilpassede innmaten og en justerbar nakkestropp gjør også at hjelmen slutter tettere om hodet enn jeg er vant til, men uten å klemme for hardt, skriver Hanche på Kampflybloggen.
- To jomfruferder på to dager: Her er et norsk F-35 i lufta for første gang