Missilet var et luft-til-luftmissil av typen AIM-120 C5 AAVI (Amraam Air Vehicle Instrumented).
Testflyet AF-1 gjennomførte missilslippet over skytefeltet over Stillehavet ved Point Mugu vest for Los Angeles onsdag 5. juni.
Starten på våpentesting
Prøveskytingen handlet mye om kommunikasjonen mellom kampfly og missil.
F-35-flyet bar missilet i våpenrommet, det ble sluppet og deretter fyrte motoren på AIM-120 opp.
På dette svært utbredte missilet fra Raytheon har Nammo på Raufoss de facto vært eneleverandør av rakettmotorer den senere tiden.
Den vellykkede testen er samtidig startskuddet for mer intensiv våpentesting dette året, blant annet med skyting på mål for å nå såkalt Block 2B-kapasitet.
Block 2B-programvaren dreier seg om våpenstyring.
– Vi har brukt år på å utviklet flyet og mange måneder på å sikre at våpenet kan oppbevares internt og slippes som designet. AIM-120-slippet er et lite, men meget viktig steg mot et stridsdyktig kampfly, sier Charlie Wagner, som leder F-35-våpenutviklingen hos Lockheed Martin, i en pressemelding.
Video: F-35 tar av vertikalt
Fem år til JSM
I februar i fjor fløy F-35 første gang med eksterne våpen (AIM-9X).
F-35 har fire våpenstasjoner i buken i tillegg til tre våpenstasjoner på hver vinge.
Inne i våpenrommet er det også plass til Kongsberg-missilet JSM. Tidligere i år er det blitt gjort såkalte «fit checks» på alle de tre F-35-variantenes eksterne våpenstasjoner, og senere også i buken.
JSM vil tidligst slippes første gang neste år, og i første omgang fra F-16 og F/A-18. Ifølge planen skal 20 missiler testes før det første festes på et F-35, trolig rundt 2017/2018.
Integrasjon av JSM ligger innbakt i Block 4-programvaren.
Framskynder operativ bruk
For elleve dager siden opplyste det amerikanske forsvaret at de vil framskynde operativ bruk av luftvåpenets F-35A, altså samme modell som Norge anskaffer, til 2016.
Dette er tre år før Norge planlegger at F-35 skal være klart.
– Vi ser på dette som en bekreftelse av det vi har sagt, nemlig at F-35 vil være klart for operativ bruk i god tid innen det tidspunktet vi har planlagt, nemlig 2019. Det er helt klart fortsatt utfordringer i utviklingen av flyet, spesielt innen programvareutvikling, men vi mener at den planen vi har lagt vil sikre at vi vil få et fly som kan gjøre det vi trenger, når vi trenger det, sier direktør Anders Melheim i det norske kampflyprogrammet på egne hjemmesider.
Det amerikanske marineinfanteriet (USMC) planlegger første operative evne med Stovl-varianten F-35B i 2015, mens hangarskipvarianten F-35C kommer sist, i 2018.
Les også:
Slik skal fremtidens jagerflygere trene