INDUSTRI

Her starter Hærens største prosjekt

 

Et C-17 Globemaster III kan frakte vekten av tre slike norske CV-90.
Et C-17 Globemaster III kan frakte vekten av tre slike norske CV-90. Bilde: Aleksander Hage, Forsvaret
24. juni 2013 - 14:17
Vis mer

Nøyaktig ett år etter at Forsvarets logistikkorganisasjon (Flo) signerte kontrakten med svenske BAE Systems Hägglunds om oppgradering og nybygging av panserkjøretøy, har prosjektet nå rullet i gang.

De to første CV-90-ene som pensjoneres midlertidig fra Hæren og som skal inn i moderniseringsprosjektet ankom Værnes lufthavn lørdag formiddag.

Det er satt av nærmere ti milliarder kroner til Kamvognprosjektet, slik at dette regnes som Hærens største enkeltinvestering noen gang.

Les også: Forsvaret vil ha nye panservogner til ti milliarder

Bedre beskyttelse og våpen

Norge har 103 CV-90 som ble kjøpt inn fra midten av 1990-tallet. Disse skal oppgraderes og suppleres med 41 nye vogner (se faktaboks).

Samtlige CV-90-er skal først innom Ritek på Rinnleiret i Levanger. Her monteres tårnene av og sendes til CHSnor i Moelv som skal foreta moderniseringen av disse.

Ritek skal dessuten bygge om 30 vogner til 15 stormingeniørvogner og 15 multirollevogner bygges, naturligvis basert på to prototyper som BAE Systems tar fram.

Alle vogner med tårn skal i tillegg få nytt skrog med mer pansring og fjernstyrte våpenstasjoner (Protector Nordic).

Det fører til at kjøretøyene legger på seg drøyt ti tonn og vil veie rundt 35 tonn. Derfor tilpasses de også med en oppgradert motor, den samme 810 hk Scania-motoren som Danmark og Nederland har i sine CV-90 Mk III.

Les også: Britene lovpriser norsk UAV, men Norge venter

Norsk industri

Ritek og CHSnor er underleverandører til BAE Systems Hägglunds som en del av gjenkjøpsavtalen. Det samme er Norautron i Horten som leverer elektronikk og kraftdistribusjon.

Den største norske leverandørgrupperingen består av Kongsberg Defence Systems, Thales Norge og Vinghøg som skal levere kampsystemer – integrasjon av sensorer, våpen, kommunikasjonsnettverk.

Kongsberg Protech Systems, Thales og Vinghøg har også kontrakt direkte med Forsvaret.

Av nye sensorer som skal anskaffes i Kampvognprosjektet ligger også ubemannede luftfarkoster (UAV/RPAS).

Les også: Flygende spion veier 16 gram

Testing fra februar

Nye chassis til vognene som skal oppgraderes og nye skrog bygges på BAE Systems Hägglunds' fabrikk i Örnsköldsvik på den svenske østkysten.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

– Forserieproduksjon av stormpanservogner med nye skrog er allerede i gang. Etter planen skal forserietesting starte i februar 2014 og vare fram til endelig godkjenning ved årsskiftet 2014/2015, opplyser oberst Ragnar Wennevik som er prosjektleder hos Flo.

De to første panservognene kom fra Bardufoss og ble fraktet i et Boeing C-17 Globemaster III. Dette gedigne transportflyet er til vanlig stasjonert på Pápa-basen i Ungarn og tilhører Heavy Airlift Wing som Norge er med og driver.

Harald Hend (f.v) i Ritek, major Albert Albertsen fra Kampvognprosjektet og Håkon Røvik i Ritek ved den første CV-90-en som leveres inn til moderniseringsprogrammet. Panservognen ble fraktet til Værnes sist lørdag i et C-17 transportfly.
De to første panservognene kom fra Bardufoss og ble fraktet i et Boeing C-17 Globemaster III. Dette gedigne transportflyet er til vanlig stasjonert på Pápa-basen i Ungarn og tilhører Heavy Airlift Wing som Norge er med og driver.Harald Hend (f.v) i Ritek, major Albert Albertsen fra Kampvognprosjektet og Håkon Røvik i Ritek ved den første CV-90-en som leveres inn til moderniseringsprogrammet. Panservognen ble fraktet til Værnes sist lørdag i et C-17 transportfly. Aleksander Hage, Forsvaret

Les også:

Her skytes missil fra F-35-buken

Slik skal fremtidens jagerflygere trene

Her sprenger Forsvaret fregatten i fillebiter  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.