Tirsdag morgen startet støpen på den nye Hålandsbrua langs nye E134 i Etne.
På minuttet 48 timer senere ble siste leveranse av totalt 1750 kubikk betong avlevert, og brua ferdigstøpt.
– Dette er en av de største sammenhengende støpejobbene vi har hatt på mange år, sier prosjektleder Per Inge Naterstad fra Statens vegvesen.
Utfordrende logistikk
En av de største utfordringene under støpen var, ifølge Naterstad, logistikken.
– I en så stor jobb er det viktig at alle ledd i arbeidet fra blandeverket til jobben på brua går helt knirkefritt, og det gjorde det, sier han.
Men innrømmer at de to døgnene var hektiske.
– Det har vært mye å gjøre, men alt har gått fint, vi har ikke hatt et eneste uhell, sier han.
Les også: Dette kan bli Londons nye superbru
30 stykk på døgnskift
For å sikre kontinuerlig leveranse av betong hadde leverandøren tilsammen 30 medarbeidere på jobb i løpet av de to døgnene støpen tok.
– Det springende punktet i en så stor jobb er å sikre at leveransene av betongen går jevnt og trutt i løpet av hele prosessen. Vi tok høyde for alle utfordringer som kunne oppstå og hadde til sammen 30 medarbeidere i jobb døgnet rundt for å sikre oss at produksjonen og leveransene gikk sømløst, sier divisjonsleder for ferdigbetong i Ølen Betong, Stian Berge.
På dagtid kjørte 13 betongbiler i skytteltrafikk de cirka 30 kilometerne mellom Ølensvåg og Hålandsbrua i Etne. På nattestid var mellom åtte og 11 betongbiler i drift.
Litt arbeid gjenstår
Den nye brua er 111 meter lang og består i tillegg til stor mengder betong av av 220 tonn stål.
Neste uke skal brua få avlastingsplate.
Senere vil det bli lagt på membran og asfalt på dekket før brua kan tas i bruk mot slutten av 2015.
Les også:
Hardangerbrua åpnet for 18 måneder siden. Nå vil Vegvesenet bygge ny
Se video av brua som skal løse Romerikes verste flaskehals
Slik kan bompenger ta gevinsten fra superbrua mellom Moss og Horten