Daglig skal opp til 800 personer ferdes over teleskopbrua som skal monteres på boligskipet Edda Fortis.
Flotellet bygges for Østensjø av Hyundai i Korea.
I mars skal gangbrua fra Marine Aluminium (MA) i Norge monteres.
Men først skal den 57 meter lange og ca. 200 tonn tunge konstruksjonen testes ferdig ved Marine Aluminiums anlegg ved Husøy ved Karmøy.
Utfordringer
Aluminiumsarbeidene er utført av MAs avdeling på Stord og fraktet til Karmøy for sammenstilling.
– Den er veldig spesiell. Det har vært en utfordrende og spennende oppgave å designe og konstruere brua med teleskopisk pidestall, sier prosjektleder Ståle Botnen i MA til Teknisk Ukeblad.
Gangbrua er svært fleksibel og kan derfor benyttes som forbindelse mellom Edda Fortis og en rekke ulike plattformer, rigger eller flytere forskjellige steder i verden.
Les også: Se video av brua som skal løse Romerikes verste flaskehals
Nybrottsarbeid
Dett er første gang MA leverer en teleskopisk pidestall. Den monteres på fartøyet sammen med et vinsjsystem, og kan heves og senkes etter behov.
Det er mye hydraulikk og styringssystemer involvert sammenliknet med standard gangbruene, som MA har levert til offshore og skip siden 1980.
– Det har krevd mye nytenking fra vår side, sier Botnen.
For Marine Aluminium er kontrakten med Hyundai en av de største i selskapets historie.
Oppfølger
Østensjø har allerede ett boligskip i drift, Edda Fides. Det er verdens første spesialbygde enkeltskrogs-flotell.
Fartøyet ble bygget i 2011 og har 600 køyeplasser. Edda Fortis bygges med hele 800 køyeplasser.
Edda Fides har vært i bruk på oljefelt i flere verdensdeler. I og med at det er et skip, er det lett å flytte og svært fleksibelt.
Det trenger ikke å ankre opp, men ligger med motorer og propell og holder seg på plass med dynamisk posisjonering (DP).
Les også: Slik skal Vegvesenet bygge bru i 25 meter kvikkleire
Størst og lengst
Edda Fides har en rundt 45 meter lang gangbru levert av en konkurrent som ikke lenger eksisterer.
– Vi har begynt å få noen konkurrenter i billigere land. Noen kommer og leverer en bru eller to, for så å forsvinne. Vi er desidert størst og har levert til offshoreprosjekter over hele verden. Vi er godt kjent i Korea og har levert til Hyundai tidligere også, sier Botnen.
Selve gangbrua er i all hovedsak av aluminium. Kun enkelte deler, ca. 10 prosent, er laget av stål.
Sammen med pidestall og svingskive, som er bygget i stål av en underleverandør, veier brusystemet rundt 300 tonn. Etter planen sendes det avgårde til Korea 20. januar.
Aktiv demping
Sikkerheten står i høysetet når personell skal benytte brua til daglige forflytninger.
Når boligskipet Edda Fortis ankommer en ny rigg eller plattform, senkes brua forsiktig og kontrollert på plass.
Da benyttes et «active motion compensation»-system som sørger for at brua ikke smeller ukontrollert ned i riggen dersom bølger og vind påvirker boligskipet.
Når brua er felt på plass, sørger et passivt system for at ikke hele bruvekta blir liggende på riggen. Den ene delen av brua er fastmontert i skipet via pidestallen. Den ytterste delen er teleskopisk.
Hviler ikke
– Systemet i teleskopdelen tar 30-40 prosent av vekta fra tuppen av brua. Det er et passivt system. Hydraulikkstempler står med trykk, nitrogen på den ene sida og olje på den andre. Energien lagres i akkumulator og sørger for å utjevne bevegelsene.
Dersom bølger og vær blir for tøffe, vil et sikkerhetssystem varsle med alarm, stenge og eventuelt nødutløse frakobling fra plattform eller rigg. Frakobling skjer ved at brua løftes opp fra festet. Det kan tillates bevegelser på opp til åtte meter i begge retninger.
Les også:
Det har aldri hastet mer å bygge en norsk bru