Mandag trillet den første Airbus A350 XWB, MSN-001, ut av hangaren på egne hjul.
Imidlertid var det ikke snakk om en såkalt «rollout» i vanlig forstand.
Flyet har kun blitt kjørt fra en monteringshangar til en annen, nærmere bestemt fra den såkalte Stasjon 40 til Stasjon 30 på sluttmonteringsfabrikken i Blagnac utenfor Toulouse.
Les mer om A350:
Mye testing gjenstår
A350-kroppen består av tre seksjoner som produseres i Saint-Nazaire og Hamburg og flys inn til Blagnac med fraktflyet Airbus Beluga.
På Stasjon 50 settes de de tre skrogdelene sammen, pluss nesehjul.
MSN-001 er nå ferdig på Stasjon 40 hvor vinger og haleparti er montert, parallelt med kabin- og elektriske installasjoner («power on»).
For døra nå står testing av flyets hydrauliske system. De elektriske og hydrauliske systemene skal være ferdig innstallert ved årsskiftet med påfølgende uker med systemtesting.


Les også:
Denne blir større enn Kjos-lineren
Flygigantene krangler om prosenter
Første flygning
MSN-001 er det første flyet som skal testes i lufta. Fra før har Airbus bygget to skrog som aldri skal fly, men som blant annet skal gjennom utmattingstester på bakken.
Etter at MSN-001 er ferdig på stasjon 30 gjenstår det mye testing knyttet til sertifisering før flyet skal males og få sine to Rolls-Royce Trent XWB-motorer - hver med en viftediameter på tre meter og skyvekraft på inntil 97 000 pund (431 kN).
A350-900 vil bestå av 62,5 tonn Kompositt-konkurrentene (53 prosent av tomvekten som produsenten oppgir til 118 tonn).
Etter planen blir det jomfruferd med A350-900 i midten av 2013. Flytypen skal settes i trafikk (EIS) i andre halvår 2014.


Les også:
Vingefeil koster to milliarder
Dropper minstemann
Samtidig kan det tyde på at den minste A350-varianten, 800, er i ferd med å bli mindre og mindre attraktiv for enkelte flyselskap. Eller rettere sagt at de største versjonene frister mer.
Siste indikasjon på det var at A350-lanseringskunden Qatar Airways mandag varslet at de har omgjort sin bestilling på 20 A350-800 til større varianter. Bestillingen er fortsatt på 80 fly totalt, nå fordelt på 43 A350-900 og 37 A350-1000.
Den største versjonen er planlagt å komme sist, i 2017, men markedstrenden kan føre til at denne prioriteres foran 800-versjonen.
Flere flysaker:
Fra spadetak til ferdig fly på tre år
Dette skal unngås med kameraer
Ett fly i ti tusen eksemplarer