En skjebnesvanger julimorgen i 1881 skjer det som blir opptakten til tidenes raskeste jernbaneutbygging. Den amerikanske presidenten James Garfield er på vei for å holde en forelesning på Williams College.
Ved Sixth Street Station i Washington smeller det. En av kulene treffer armen til presidenten, en annen treffer ham i ryggen.
Presidenten overlever attentatet, men det blir starten på slutten på livet for Garfield. Han flyttes til Long Branch ved kysten sør for New York, i håp om at frisk havluft skal gjøre ham bedre. Lokalbefolkningen mobiliseres til et byggeprosjekt verden aldri har sett maken til.



Sykereisen
Da det er klart at presidenten skal flyttes til Long Branch, beordrer administrasjonen i Washington den lokale stasjonsmesteren til å bygge en 1.042 meter lang jernbane fra den lokale jernbanestasjonen frem til hans nye bolig.
Den syke presidenten skal slippe å bli fraktet med hest og kjerre, han må få en mest mulig komfortabel reise frem til strandstedet. Tanken er at skinnegangen også vil gjøre det lettere for presidenten å drive sitt embete.
Les også: Staten tar styringen i storprosjekt for første gang siden Gardermoen

Lynraskt
Tidslinjen for byggeprosjektet er utrolig. En artikkel i Teknisk Ukeblad i 1881 forteller tempoet den 5. september 1881:
* Klokken 12.45 blir det telegrafert en byggeordre til stasjonsmesteren i Long Branch.
* Klokken 15.00 starter 12 mann grunnarbeidene. Antallet blir raskt utvidet til 351 mann.
* Klokken 19.45 blir de første skinnene lagt ned.
* Klokken 02.45 om natten var skinneleggingen ferdig.
«Derpå var det pause i arbeidene frem til klokken 5 om morgenen, og i de neste fire timene ble jernbanen gjort helt ferdig,» skriver TU i 1881.
Les også: Seks teknologier du ikke hadde trodd fantes for 100 år siden

Sviller blir tehus
Presidentens nytte av jernbanestrekningen blir nesten like kortvarig som selve utbyggingen. Noen dager etter at banen står ferdig, dør James Garfield.


Skinnegangen blir fjernet og svillene blir solgt til skuespilleren Oliver Byron. Han hyrer en lokal snekker til å bygge en liten hytte med materialene. Bygget får navnet«Garfield Tea House».
Lokale ildsjeler i Long Branch Historical Museum Association har i flere år jobbet for å bevare denne og andre bygninger knyttet til ulike presidenters kortere og lengre opphold i det lille tettstedet, ifølge nettsiden Church of the Presidents.
Les også:
Øl, elbiler, katastrofer og Sam Eydes betroelser