INDUSTRI

Historisk anbud: Ny ferjestrekning blir elektrisk

Vegvesenet vil fortsette satsingen på miljøferjer.

Verdens første nullutslipps bil- og passasjerferge Ampere går mellom Lavik og Oppedal.
Verdens første nullutslipps bil- og passasjerferge Ampere går mellom Lavik og Oppedal. Bilde: Tore Stensvold
11. feb. 2016 - 14:59

I forbindelse med utdelingen av nytt ferjeløyve på E39 mellom Anda og Lote i Nordfjord har Statens vegvesen stilt langt strengere miljøkrav enn tidligere. 

Konkurransen er nemlig den første ordinære konkurransen i Norge som har stilt krav til ferjer med null- og lavutslipp.

En milepæl

Det er regjeringens nye krav til nullutslipps- eller lavutslippsferjer som er utgangspunktet for de skjerpede miljøkravene hos etaten. 

I forbindelse med revidert statsbudsjett i fjor vår ble det nemlig gjort klart at framtidige anbud skal ha strengere miljøkrav enn de har hatt.

– Dette er en svært viktig milepæl for det grønne skifte til en fornybar fergesektor, sa Marius Gjerset, teknologiansvarlig i Zero til Teknisk Ukeblad den gang

Vegvesenet har skrevet kontrakt med Fjord1, den samme operatøren som har drevet strekningen frem til i dag. 

– Dette er en stor dag for gjennomføring av gode klimaløsninger i ferje- og maritim bransje, sier Gjerset når han får høre nyheten. 

Les også: Denne fergen er revolusjonerende. Men passasjerene merker det knapt

Store ringvirkninger

Gjerset er svært fornøyd med Vegvesenets gjennomføring av anbudsrunden. 

– Dette vil gi store ringvirkninger i hele maritim sektor, sier han. 

Kontrakten gjelder for perioden 2018 til 2027, med mulighet for forlengelse.

Den stiller krav til en helelektrisk- og en hybridferje med blanding av elektrisk og biodiesel som energikilde. 

Les også: Ny batteriferge på E39

Minimumskrav

Til tross for at konkurransen er den første ordinære anbudskonkurransen i landet med krav til nullutslippsferje, er det ikke den første konkurransen. 

Vegvesenet har nemlig tidligere arrangert en konkurranse for strekningen E39 Lavik - Oppedal. 

– Forskjellen på disse to konkurransene er måten de har blitt gjennomført på. Den første konkurransen var en utviklingskonkurranse uten minimumskrav fra vår side. Den siste konkurransen mellom Anda og Lota har vært en helt vanlig anbudskonkurranse der vi har stilt strenge krav og latt markedet konkurrere på bakgrunn av det, forklarer fagkoordinator for ferje i Statens vegvesen Region vest, Anders Sæternes. 

Les også: Vil bli ledende på batteriferger: Her er Wärtsiläs nye konsept

Miljøferjer i fremtiden

Det var tre operatører som ønsket å drive nullutslippsferjene mellom Anda og Lota. Sæternes mener det er et godt tegn nå som Vegvesenet må følge regjeringens krav om bruk av lavutslippsferjer. 

– Det vil nok bli gjennomført noen konkurranser uten krav til nullutslippsferjer, men i all hovedsak vil lavutslipp og nullutslipp være en del av konkurransegrunnlaget vårt i tiden fremover, sier han. 

Og legger til:

– Det er selvsagt ikke alle steder teknologien ligger til rette for dette. Men der den gjør det vil vi gjøre vårt for å få tatt i bruk miljøferjer.  

Les også: Lønnsomt med elektriske ferger

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.