Fast Search & Transfer har til nå profilert seg som et selvstendig selskap.
Ulempen har vært problemer med å komme bredt ut i markedet med sin søketeknologi.
Microsoft har helst utviklet teknologien på egen hånd, og har kjøpt seg opp i mindre selskaper for å komplettere porteføljen. Et mulig oppkjøp av Fast vil bli den første virkelig store anskaffelsen av ny kjerneteknologi.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Mislykket søk
– Det er ingen stor hemmelighet at Microsofts satsing på søk ikke har vært den mest suksessrike, sier analytiker Leif-Olof Wallin hos analyseselskapet Gartner. Blant hans spesialområder er infrastruktur og drifting.
Den store utfordringen for Fast har vært å nå bredt ut i markedet. Selskapet har i hovedsak store foretak i kundebasen, mens de ikke har klart å utnytte inntjeningsmulighetene i verdens utallige små- og mellomstore bedrifter (SMB).
– Det er vanskelig å konkurrere om SMB-ene hvis man ikke har kanaler ut i markedet, sier Wallin.
Gratis konkurrent
Det koster tid og penger å bygge opp salgskanaler og partnerstrategi.
– I tillegg er det vrient å få ønsket pris for sitt produkt hos SMB-ene når man konkurrerer mot produkter som er gratis eller i hvert fall nesten gratis, sier Gartner-analytikeren.
Som en del av Bill Gates’ storfamilie får Fast en helt annen mulighet.
– I første omgang kommer nok søketeknologien til å bli solgt som et eget produkt gjennom Microsofts kanaler. I neste omgang kan vi se for oss at teknologien blir integrert i Microsofts øvrige pakker. Et eksempel kan være arbeids- og kommunikasjonsplattformen Sharepoint, sier Wallin.
Dermed får Microsoft inn en sterk søketeknologi i sine produkter. Denne mangelen har vært en hemsko.
Ingen bragd
Han vil ikke være med på at Fast har gjort en bragd ved å bli oppdaget av den amerikanske giganten:
![Innovasjon Norge](https://images.gfx.no/80x/2828/2828923/df17d6fe-c2a4-45b1-ada6-7cd31fc3c531.png)
![Derfor har norske bedrifter et unikt forsprang i India nå](https://images.gfx.no/1000x333/2846/2846314/image.png)
– Bragden er snarere at de har utviklet et spissprodukt og lykkes med å selge dette til flere store foretak, først og fremst innen finans. Hvis man har et godt produkt, og det er patentert, som kommer kjøperne og banker på, sier Leif-Olof Wallin.
Kjøpere i kø
Når Fast først var åpne for et oppkjøp, var det med andre ord ikke et spørsmål om å finne en kjøper.
– De fire stormaktene innenfor it er hele tiden på jakt etter spydspissteknologi, så dette var et spørsmål om HVEM som kom til å komme med et bud – Microsoft, Oracle, SAP eller IBM, mener Gartner-analytikeren.