Det er Think som har fått en stab nye testsjåfører til sin nye elbil.
Fire kommuner på Romerike skal det neste halvåret prøve ut hver sin Think City.
Brukererfaring
I praksis blir det helse- og omsorgstjenestene som skal benytte bilene. Det betyr at elbilen skal få kjørt seg nærmest døgnet rundt på oppdrag i alle slags forhold og med mange forskjellige brukere.
Det opprettes brukerreferansegrupper som skal evaluere hvordan elbilen fungerer underveis og etter seks måneders drift.
– For oss er dette en flott anledning til å få vist fram Think City i praktisk bruk. Jeg tror den vil egne seg meget godt i kommunal tjeneste. I tillegg vil brukererfaringene gi oss viktige innspill til videre utvikling av bilen, sier salgssjef Sjur Heglund i Think.
Ledes fra Kjeller
Bak prosjektet står selskapet New Energy Performance AS (Nepas), som er et datterselskap av Institutt for energiteknikk (Ife) på Kjeller, og som er eksperter på energieffektivisering.
Ved siden av kommunene Aurskog-Høland, Rælingen, Lørenskog og Skedsmo skal også Nepas og Kunnskapsbyen Lillestrøm være med på uttestingen.
Går prosjektet etter planen, skal det dokumentere for Kommune-Norge at det er fullt mulig å erstatte deler av bilparken som i dag går på fossilt drivstoff med elbiler.
Bør vurdere el
– Det er åpenbart mulig å spare energi i kommunene. Rundt regnet kjører ti tusen biler hundre millioner kilometer i året i norske kommuner. Om 20 prosent av bilene gikk over til el, ville de samlede utslippene blitt redusert med to-tre tusen tonn CO2 i året. Det er heller ikke spesielt ambisiøst. Målet nå må være at elbiler blir tatt i betraktning når nye leasingavtaler skal tegnes, og at anbudspapirene i hvert fall ikke stenger for elbiler, sier prosjektleder Hans Jacob Mydske i Nepas.
De seks bilene som ble overlevert på Kjeller i forrige uke tilhører den første demonstrasjonsserien på 100 biler fra Think-fabrikken på Aurskog.
– Større restverdi
Og dersom brukerne av bilen gir tommelen opp, har Sjur Heglund gode økonomiske argumenter for politikerne som senere skal vurdere å anskaffe flere elbiler.
– Disse er lite utsatt for slitasje som følge av mye start og stopp og mange kaldstarter. Plastkarossieriet gjør dem lite utsatt for riper og det følger en batterileieavtale som fjerner risikoen ved batterilevetid. Dermed vil restverdien for en Think City vurderes noe høyere enn en konvensjonell bil, mener Heglund.
Trondheim i tet
For øvrig er det Trondheim kommune som hittil er landets mest ambisiøse når det gjelder miljøvennlig kjøring. Blant annet har de allerede vedtatt å hente inn 20 Think City til kommunens egen leasingpool.