Å ha en Honda i garasjen er i ferd med å bli status for de mer velbeslåtte. Iallfall hvis garasje byttes ut med hangar.
Honda Jet
Etter en nærmere 30 år lang reise inn i luftfarten har bil- og motorsykkelgiganten Honda nå vært i lufta med det første Honda Jet-produksjonsflyet for første gang.
Det er over ti år siden jomfruferden med Honda Jet. Som mange andre flyutviklingsprogrammer har dette møtt mye forsinkende turbulens underveis.
Nå varsler Honda at de nærmer seg sertifisering og er i rute til å starte leveranser fra 2015.
Honda Jet er et privatfly av den minste sorten. I en vanlig konfigurasjon har flyet i tillegg til flygeren plass til fem passasjerer.
Maksimal marsjhastighet er 420 knop (778 km/t), det kan fly opp til 43 000 fot og rekkevidden (med fire om bord) er 1 180 nautiske mil (2 185 km).
Les også: Bli med inn i det kommende langdistanseflyet til SAS
Motorene over vingene
Det mest påfallende med flyet, er at turboviftemotorene - to GE Honda HF120-motorer som hver yter 2 050 pund/9,1 kN skyvekraft - er montert over vingene.
Ifølge Honda gir denne motorplasseringen to gevinster:
Det reduserer luftmotstanden i høyere hastigheter og øker dermed effektiviteten i marsjhastighet.
I tillegg frigjør det plass i kabinen sammenlignet med den vanlige plasseringen av motorer på denne størrelsen jetfly, festet bak på skroget.
Det er andre synlige aerodynamiske grep på flyet. Den spesielle snuta er konstruert for å sammen med vingeprofilen skape laminære strømninger/redusere turbulens.
Mens vingene i hovedsak er laget i aluminium, består skroget av karbonfiber.
Les også: De første A350-passasjerene fikk se Norge
Direktør og designer
Michimasa Fujino er ikke bare administrerende direktør i Honda Aircraft Company, han er også hjernen bak flyet og ble hentet inn til flysatsingen fra starten i 1986.
Han bidro til å bygge to prototyper før han startet arbeidet med en kompakt forretningsjet, det som etter hvert ble til Honda Jet i 1997.
Målet var å lage et så lite og effektivt privatfly som mulig. Men han trengte et sted å plassere motorene. Det var ikke tilstrekkelig bakkeklaring til å henge dem under vingene, og bak på skroget ville gått på bekostning av kabinen.
I et intervju med tidsskriftet Flight for seks år siden innrømte Fujino at regel nummer én i flydesign er å ikke plassere noe oppå vingen. Flere har prøvd - og mislyktes.
Likevel var det nettopp det han gjorde etter å ha analysert og testet seg fram til at det var mulig å posisjonere motorene på en måte som minimerte forstyrrelser mellom nacelle og vinge og sjokkbølgene som dannes.
En annen problemstilling med de høyreiste motorfestene (pylons) var knyttet til såkalt «fluttering», altså potensielt skadelige vibrasjoner som følge av aerodynamiske krefter, og at de måtte utformes slik at de ikke påførte sideveis last.
Les også: Slik kan oljearbeiderne fly lengst ut i Barentshavet
Fabrikk og hovedkontor i USA
Mens den første serieproduserte maskinen altså fløy første gang 27. juni i år, fant jomfruferden med det første testflyet sted 3. desember 2003.
Honda Jet-prototypen ble bygget på et anlegg ved Piedmont Triad lufthavn i Greensboro, North Carolina i USA.
Etter tre år med testing ble flyaktiviteten i Honda Motor i 2006 skilt ut i et eget datterselskap, Honda Aircraft Company, med base på samme sted.
På den tida var målet å starte levering av Honda Jet i 2010, et mål som senere er skjøvet fram i tid i flere omganger.
Les også:
17.248 solceller skal drive dette flyet jorden rundt
SAS får verdens lengste 737-rute